Hoe veteranen WOI vinden?

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Hoe veteranen WOI vinden?

Bericht door Paddy »

Bericht Geplaatst: 06 Aug 2010 15:09
love4history schreef:Hallo iedereen

Voor een aanstaand (lees 2014) heemkundig boekwerk over WOI ben ik de "carrière" van alle veteranen-dorpsgenoten aan het onderzoeken. De 50-tal militairen die sneuvelden zijn behoorlijk eenvoudig te traceren. Moeilijker is het om de niet-gesneuvelden te identificeren. Momenteel ben ik alle miliciens uit de militielijsten 1899-1918 aan het lichten, in de veronderstelling dat die dus zo wie zo opgeroepen zijn. Dit systeem vertoont echter gaten: er is geen rekening gehouden met vrijwilligers, noch met beroepsmilitairen. Bovendien kan er tussen een legerdienst in zeg maar 1902 en 1914 al een en ander gebeurd zijn (verhuisd, overleden...) zodat de persoon eigenlijk niet meer tot "het dorp" behoorde.
Ik vroeg me af of iemand bronnen zou kunnen aanduiden die zouden kunnen helpent bij dit probleem? Ik denk vb aan de archieven van het "Strijdersfonds", zijn die ergens apart bewaard? Zijn er nog andere bronnen? Weet iemand de archieven van de verschillende groeperingen voor Oud-Strijders zitten?
Bedankt voor de hulp!
yente schreef:Ik weet wel dat als je de gegevens hebt, je dat dossier kan opvragen, ik weet niet of je er iets mee bent, maar hier is het adres:

Kwartier koningin Elisabeth
Eversestraat 1
1140 Brussel

tel: 027014334

user394@qet.be
xavier.vantilborg@mil.be

Mvg Yente
Paddy schreef:Je kan natuurlijk de indexen op "Het Guldenboek der Vuurkaart" [link2]raadplegen,http://www.tenboome.webruimtehosting.ne ... enboek.htm[/link2] ( en wat doorscrollen naar beneden)

Waar is de lijst te raadplegen?

De lijst is opgesteld in .pdf formaat. Hiervoor is de installatie van het gratis programma Acrobat reader noodzakelijk.

Je kan de lijst op drie manieren raadplegen:
Gesorteerd op familienaam
Gesorteerd op woonplaats
Gesorteerd op regiment

Vanwege de omvang van de lijst kan het zijn dat het even duurt alvorens hij geopend wordt.

Daarna kan je de boeken online raadplegen via deze link: Guldenboeken online
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Hoe veteranen WOI vinden?

Bericht door Paddy »

love4history schreef:Guldenboeken der vuurkaart reeds doorgenomen maar een slechte bron voor wat ik zoek. De "plaats" die erop staat is de verblijfplaats ten tijde van registreren voor het boek: midden jaren 30 dus. Een groot aantal mensen die vermeld staan onder het dorp zijn er pas nà wereldoorlog 1 komen wonen. Andere dorpsgenoten staan dan weer vermeld onder andere dorpen. Dan zijn er ook nog degenen overleden tussen 1918-1930 en het grootste deel staat zelfs helemaal niet in de boeken.
Paddy schreef:Je kan ook de boeken van de dienst bevolking doornemen. Voor de mannelijke bewoners staan er altijd gegevens over hun dienst vermeld. Lichting, eenheid & stamnummer, en soms wat extra info.
love4history schreef:Hoi Paddy. Ja, is inderdaad een alternatief. Ben in de plaats daarvan de militieregisters lichtingen 1899-1914 aan het doornemen. Ervan uitgaand dat dezen dus zullen opgeroepen worden.
Met de lijst van plaatselijke miliciens kan ik dan de militaire dossiers opvragen en zien of dit inderdaad zo was.
Probleem is dat ik hiermee nog niet de oorlogsvrijwilligers terugvind.

Misschien staan er daarvan aanduidingen in de na-oorlogse bevolkingsregisters. Moet ik nog 's checken.
guerramundial1 schreef:
love4history schreef:Hallo iedereen

Voor een aanstaand (lees 2014) heemkundig boekwerk over WOI ben ik de "carrière" van alle veteranen-dorpsgenoten aan het onderzoeken.
Over welk dorp gaat het? :?

Wim
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Hoe veteranen WOI vinden?

Bericht door Paddy »

Troyka schreef:Als het gaat om personen geboren voor 1888 dan kan je de personeelsdossiers opvragen bij het documentatiecentrum van het Koninklijk Legermuseum. Inschrijving is gratis & verplicht eerste keer. De je moet de naam en geboortedatum van de personen weten. Hun database omvat ook de geboorteplaats van de personen. Misschien kan u gewoon de militaire personeelsdossiers opvragen van iedereen geboren binnen een bepaalde periode in een gemeente. Doe navraag bij het documentatiecentrum (gegevens vind u op de website van het KLM).
love4history schreef:@Wim: Over Zwevezele
@Troyka: Er is mij vertelt dat er NIET gezocht kan worden op plaatsnaam., maar is misschien wel de moeite om het 's te proberen. Ik stuur hen een emailtje.
Troyka schreef:
love4history schreef:@Wim: Over Zwevezele
@Troyka: Er is mij vertelt dat er NIET gezocht kan worden op plaatsnaam., maar is misschien wel de moeite om het 's te proberen. Ik stuur hen een emailtje.
Kan zijn dat ze een naam nodig hebben...maar op hun computer kunnen ze zien waar die persoon geboren is (tenzij niet geweten). Ze kunnen de resultaten ook rangschikken per gemeente. Of ze op gemeente kunnen zoeken is iets anders.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
wsegers1
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:46

Re: Hoe veteranen WOI vinden?

Bericht door wsegers1 »

Eigenlijk is het simpel.
Je neemt de bevolkingsregisters (1910/1920 of 1921 /1930) van het dorp dat je wil onderzoeken. In de kolom waar de militiegegevens staan vermeld, vind je altijd de stamnummer en laatste eenheid terug en met deze gegevens kan je het dossier opvragen in Evere of Brussel.

Mvg Willem
love4history
Berichten: 165
Lid geworden op: 09 aug 2011 10:43

Re: Hoe veteranen WOI vinden?

Bericht door love4history »

Hallo Willem
Is inderdaad een optie en eentje die ik misschien ook wel zal volgen. Dit puur als aanvulling op de militieregisters van m'n dorp zelf die ik al heb geïndexeerd. Uit de bevolkingsregisters kan ik inderdaad echter ook de personen gaan puren die ergens anders geboren waren én hun legerdienst gedaan maar voor 1914 verhuisden naar het dorp. Bedankt voor de tip. (Simpel is wel niet het woord dat ik zou gebruiken hoor... ;)
Er zullen er ook veel tussenzitten die wel legerdienst deden maar NIET gediend hebben tijdens WOI zodat het opvraagwerk in het KLM/Evere wel belastend zal worden voor de functionaris in dienst ter plaatse... (maar dat nemen we er uiteraard wel bij :)
Blijf ik echter nog steeds de oorlogsvrijwilligers mankeren op deze manier.
groetjes
l4h
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Hoe veteranen WOI vinden?

Bericht door Troyka »

Bevolkingsregisters van voor 1911 opvragen, al de latere zijn normaal gezien niet toegankelijk (tenzij uitzondering gemeentebestuur of rechter v 1e aanleg). Eens navragen aan de gemeente of ze geen register of lijst hebben van oud-strijders. Mobilisatielijsten?

Andere mogelijkheid is alle mannen geboren tussen 1880 en 1898 opzoeken in de akten van geboorte burgerlijke stand en opvragen. Ik heb dat gedaan voor mensen met mijn familienaam uit Waregem. Maar daarmee heb je natuurlijk niet de personen die elders geboren waren & woonachtig in de gemeente.
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”