Locatie artillerie

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Stijn
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2016 14:25

Locatie artillerie

Bericht door Stijn »

Ik ben bezig met het reconstrueren van het leven van een gesneuvelde Belgische soldaat (+ 22 juli 1917). Ik heb al heel wat informatie gevonden in allerhande archieven. Een aantal details zijn echter nog niet duidelijk. Ik probeer de locatie te achterhalen waar hij zich bevond op het moment dat hij sneuvelde, alsook de locatie van het geschut dat hem 'raakte'. Daarvoor heb ik volgende aanwijzingen:

Uit de 'Compte-rendu de la journée du 22 Juillet 1917'

"Au cours de ces tirs, la 3e batterie est prise à partie par la batterie 56.58 laquelle, contrebattue aussitôt par l'artillerie de 3D.A., cesse bientôt son tir. Pendant le tir sur la 3e batterie de 120 L., un coup court éclate à proximité de la 6e batterie, tuant 1 homme en en blessant 7 autres, dont 4 mortellement."

De persoon die ik onderzoek was één van die vier dodelijk getroffenen van de 6de batterij (1ste regiment artillerie). Voor zover ik kon terugvinden bevond hij zich op dat moment in Oostkerke. Ik ben echter vooral op zoek naar de betekenis van 'la batterie 56.58'. Ik ga ervan uit dat het een Duitse artilleriebatterij betreft en dat de cijfers coördinaten zijn. Maar ik vind niet direct terug hoe ik die moet interpreteren.

Zijn er kenners ter zake? Alle info of tips zijn welkom.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Locatie artillerie

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Heel vaak werden voor artilleriedoeleinden gebieden opgedeeld in vierhoekjes. Mogelijk wordt daarnaar verwezen.

Groeten,
Bram
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”