Oorlogsvrijwilligers 1914

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Oorlogsvrijwilligers 1914

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 26 Feb 2011 14:47
Bram1940 schreef:Hallo,

In 1914 beantwoordden vele jonge en al wat oudere mannen de oproep om het leger te vervoegen. Ook vanuit het buitenland stroomden kandidaturen toe. Hoe zat het met de voorwaarden in 1914? Moest men de Belgische nationaliteit bezitten om Belgisch militair te worden? Of volstond het om een band met België aan te tonen (bv Canadees staatsburger maar met Belgische ouders of grootouders)?

Zijn er gegevens beschikbaar over de Belgische militairen die voor 1914 verbleven in het buitenland?

Bedankt en groeten,

Bram.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Oorlogsvrijwilligers 1914

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:In het JMO van 1914 is niets te vinden over de toelatingsvoorwaarden om oorlogsvrijwilliger te worden maar op 30 juni 1914 wordt de Militiewetgeving van1910 (gewijzigd op 30/08/1913) nogmaals onder de aandacht gebracht.
Wat de dienstplicht betreft werden buitenlanders die 3 jaar in België woonden ingeschreven in het militieregister.
Wat de vrijwillige dienstname betreft citeer ik:
"Des engagements peuvent êtrecontractés par les étrangers tenus de concourir au service de la milice et par ceux qui ont le droit d'opter pour la nationalité belge"
koen schreef:
Sprotje schreef:Mijn grootvader was een oorlogsvrijwilliger en kreeg zijn opleiding in Engeland. Of dat de normale gang van zaken was? Hij was Belg.
Interessant, Sprotje, hoe weet je dit ? Voor zover ik weet gebeurde de opleiding van de (meeste) vrijwilligers uitsluitend in Frankrijk.
Sommige vrijwilligers gingen (o.a. aan de vooravond van de Ijzerslag) rechtstreeks over naar een actief regiment. De opleiding gebeurde voor hen dus "al doende" (of werden verondersteld voldoende opleiding gekregen te hebben (?)).

Groeten,
Koen
Sprotje schreef:Volgens zijn militair dossier is hij binnengegaan te Londen op 27 mei 1915,
dat moet hij zelf geschreven hebben toen hij een aanvraag deed om zijn medaille van oorlogsvrijwilliger 1914-1918
maar dan lees ik op een andere blad verder dat hij tot 22 oktober 1915 bij het Centre d'Instruction de la 4de D.A. (Division d'Armee ?)
'ingelijfd' werd.
Op een ander blad vermeld hij dienst genomen te hebben in het 1ste 'de instructie in het camp van Auvoir '(onduidelijk).
Wat Uw stelling meer juistheid zou geven!
Blijkbaar zitten er onduidelijkheden in in de bladzijden van zijn dossier, die ik maar gedeeltelijk heb! Een reden om zijn volledig dossier aan te vragen om zekerder te zijn. Zal dat zeker doen!!
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Delta
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 mei 2011 22:24

Re: Oorlogsvrijwilligers 1914

Bericht door Delta »

Heb gisteren dossier per email opgevraagt van mijn grootvader oorlogsvrijwilliger was soldaat bij de loopgravenartillerie.
Delta
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 mei 2011 22:24

Re: Oorlogsvrijwilligers 1914

Bericht door Delta »

Vandaag het personeelsdossier van grootvader ontvangen,ik heb al een tweetal vragen is het mogelijk dat ge tijdens de 1ste WO twee verschillende stamnummers kon krijgen en de andere vraag hij is in 1914 de Hollandse grens overgestoken maar in 1917 indienst getreden hebben de Nederlanders de Belgen die de grens overstaken misschien vastgehouden.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Oorlogsvrijwilligers 1914

Bericht door Yente »

Mm, zou ik raar vinden, zou het niet kunnen dat hij nog te jong was ofzo? (ik weet zijn leeftijd niet dus dit is een gok ;) )
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Oorlogsvrijwilligers 1914

Bericht door guerramundial1 »

Delta schreef:Vandaag het personeelsdossier van grootvader ontvangen,ik heb al een tweetal vragen is het mogelijk dat ge tijdens de 1ste WO twee verschillende stamnummers kon krijgen en de andere vraag hij is in 1914 de Hollandse grens overgestoken maar in 1917 indienst getreden hebben de Nederlanders de Belgen die de grens overstaken misschien vastgehouden.
Misschien kunnen de scans uitsluiting geven. Soms kom je het stamboomnummer tegen met nog een ander inschrijvings-/volgnummer. Als je in 1914 naar Nederland gevlucht was was het natuurlijk niet gemakkelijk om terug te keren. Alles rond de Nederlandse grens was gebied bezet door de Duitsers. Meestal werd de oversteek naar Groot Britannië gemaakt. Waarom hij pas in 1917 in dienst ging: zie antwoord Yente.

MVG

WIm
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Delta
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 mei 2011 22:24

Re: Oorlogsvrijwilligers 1914

Bericht door Delta »

Grootvader was van 2 maart 1897 hij is de grens over gestoken tussen Veltwezelt-Lanaken in 1914 met het oog op een vrijwillige dienstneming in het Belgische leger. Hij is in dienstgetreden op 1 augustus 1917.Hij heeft gediend bij het 12de,18de,6de en het 2de regiment Artillerie.Stamnummer 9364 en 15155 en is gedemobiliseert op 20 Oktober 1919 bij het 2de regiment Artillerie.Dit is een geschreven verklaring die hij heeft afgelegt bij de burgemeester van zin dorp.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Oorlogsvrijwilligers 1914

Bericht door Yente »

Dan was hij ongeveer 17 jaar, dat was volgens mij oud genoeg? Of vergis ik mij?
Want nu is hij ingetreden op zn 20.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Delta
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 mei 2011 22:24

Re: Oorlogsvrijwilligers 1914

Bericht door Delta »

Misschien is gaan informeren bij de familie of die iets weten over die tijd ,alvast bedankt voor de uitleg.
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Oorlogsvrijwilligers 1914

Bericht door guerramundial1 »

Delta schreef:Grootvader was van 2 maart 1897 hij is de grens over gestoken tussen Veltwezelt-Lanaken in 1914 met het oog op een vrijwillige dienstneming in het Belgische leger. Hij is in dienstgetreden op 1 augustus 1917.Hij heeft gediend bij het 12de,18de,6de en het 2de regiment Artillerie.Stamnummer 9364 en 15155 en is gedemobiliseert op 20 Oktober 1919 bij het 2de regiment Artillerie.Dit is een geschreven verklaring die hij heeft afgelegt bij de burgemeester van zin dorp.
Ik heb het dossier van mijn grootvader nog eens doorgekeken en er staan twee nummers in: 5896 (nº Matriculle) op het inschrijvingsbewijs (Feuillet Matricule) en later 8391. Mijn zou kunnen zeggen dat dit laaste zijn definitief stamnummer is. Dit nummer staat ook bijgeschreven op het inschrijvingsbewijs. Vermoedelijk is het eerste nummer voorlopig omdat men niet wist hoe het ging met inschrijvingen op andere bureau's enz. Kijk eens op andere documenten, normaal gezien komt dan steeds hetzelfde nummer terug.

Waarschijnlijk is hij via Engeland naar Frankrijk gegaan. Heeft hij dienst genomen in Engeland of rechtstreeks in Frankrijk?

MVG

Wim
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Delta
Berichten: 39
Lid geworden op: 29 mei 2011 22:24

Re: Oorlogsvrijwilligers 1914

Bericht door Delta »

Ik ga proberen het te ontcijferen op 1-8-17 passé CI n°1 Pariqné l'Eveque,op 28-11-17 passé CIAT (Calais),12-12-17 passé 12 AMVD,5-2-18 passé 18 AMCD,21-7-18 passé 6 AMVD,1-1-19 passé 2RAL en op 31-1-19 present 2 RAL 3/VI en op 1-9-1919 demobilisatie was hij 3 RAL 3 batterij. Op de overige papieren en aanvraag "Vuurkaart" staat altijd stamboeknummer 15155.Grtz
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”