Linkshandigen

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
marcsken
Sponsor 2022-2023
Berichten: 187
Lid geworden op: 04 dec 2014 19:27

Linkshandigen

Bericht door marcsken »

Hallo Forum,


Weet niet goed waar deze topic onder plaatsen.

Zoals enkelen van jullie al weten heb ik twee rechterhanden en ben ik linkshandig. :lol:

Ik mijn tijd (74) was dat voor de legerdienst geen probleem met de FAL. Die kon je ook als linkshandige zeer goed bedienen.
Anders is het gesteld met de Mauser 1889 die ik onlangs op de kop kon tikken. Het is helemaal niet simpel om de grendel op een deftige manier te manipuleren, ook in acht nemen dat het toch een zwaar wapen is, weegt na een tijdje serieus door hoor.
Ik heb ook nog geen enkele foto gezien van een schutter in 14-18 die het geweer als een linkshandige vast heeft.

Misschien een stom onderwerp en een stomme vraag maar wat deden de linkshandige jongens in die tijd? Gewoon rechts leren schieten? Bestonden er oplossingen voor linkshandigen?
Heeft iemand weet van foto's of documenten die hierop aansluiten?

Gewoon uit interesse.

En ... een voorspoedig 2015 voor alle forumers.
Marc
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: Linkshandigen

Bericht door SignalH »

Marc,

Linkshandigheid werd er in de lagere school (veel verdere geraakten de meeste niet) wel "uitgeklopt".
Dus voor het leger (en andere overheidsdiensten) bestonden linkshandigen gewoonweg niet.

Het waren andere tijden ...

Vriendelijke groeten,
marcsken
Sponsor 2022-2023
Berichten: 187
Lid geworden op: 04 dec 2014 19:27

Re: Linkshandigen

Bericht door marcsken »

Beste,


Ook bij mij werd links schrijven er nog uitgeklopt, met de regel op de knokkels. Vandaar dat is rechts schrijf, links teken en schilder en voor de rest gewoon linkshandig ben.
Je moet begrijpen dat als je de 1889 linkshandig vasthoudt de linker hand aan de trekker is. Toen ik de eerste keer met mijn rechterhand de grendel wilde opspannen stootte ik mezelf lelijk tegen de linkerhand. Je moet ook eens proberen de 1889 vast te houden alleen met de hand die aan de trekker is, topzwaar.

De meesten onder ons staan dan ook niet stil bij deze gegevens, wat je zegt zal wel juist zijn hoor, rechtshandig leren schieten of blijven sukkelen (klop krijgen) zal het parool geweest zijn.

Als iemand een foto vindt van een linkshandige schutter in WO1, graag hoor.


mvg Marc
C/Gr
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:05

Re: Linkshandigen

Bericht door C/Gr »

In 'De opleiding van den infanterist' ( http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic ... nfanterist ), wordt systematisch gesproken over de rechterhand. De vraag wordt wel gesteld wat een schutter moet doen wiens linkeroog scherper ziet dan het rechter (p 134, het boekje is opgesteld onder de vorm van vraag en antwoord). Het antwoord is dat deze schutter wel links mag schouderen (wat niet hetzelfde is als links het wapen manipuleren).
Zoals reeds gezegd was linkshandigheid gewoon niet voorzien.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Linkshandigen

Bericht door Walesha »

Ik moet me volledig aansluiten bij de vorige comments... tot ongeveer halfweg de jaren '80 van vorige eeuw werd linkshandigheid als "abnormaal" beschouwd. Tegenwoordig is dat niet meer (slim worden doe je met de jaren nietwaar en bij de politiek kan dat lang duren) :lol:
Enfin, mijn broer is ook linkshandig en die heeft bij de re-enactment met diverse vuurwapens uit WO2 ook soms een probleem. Het probleem is niet zozeer links schouderen en vuren, maar wel de uitstoot van de hulzen die bij een linkshandige steevast in zijn gezicht terecht komen omdat alle vuurwapens destijds voor rechtshandigen werden ontworpen.
En ik moet het je zeker niet vertellen... ook met dagdagelijkse zaken zoals bvb een simpele blikopener hebben linkshandigen vandaag soms nog een probleem. :?
Nu ja... een vuurwapen uit WO1 of 2, voor een linkshandige is en blijft het een probleem, weinig aan te doen. :evil:
marcsken
Sponsor 2022-2023
Berichten: 187
Lid geworden op: 04 dec 2014 19:27

Re: Linkshandigen

Bericht door marcsken »

bedankt voor de reacties mannen.
Heb altijd gedacht dat ik 100 jaar te laat geboren ben, maar moet dat zo te zien bijstellen. Was nog abnormaal geweest. :shock:


Marc
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”