carabiniers 1914

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
guy meire
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mar 2014 09:31

carabiniers 1914

Bericht door guy meire »

Ik bereid een diorama voor van een groep Belgische Karabiniers in 1914. Over de gewone soldaten en onderofficieren heb ik alle info die ik nodig heb. Graag had ik wat info ontvangen betreffende de officieren ,hun uniform, droegen zij dezelfde Corsicaanse hoed ? hoe was hun veld- kledij( lange jas, of korte vest) waar op hun uniform werden de rangen aangebracht en wat waren die rangen (strepen, sterren ?)
alvast bedankt voor uw hulp
guy
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: carabiniers 1914

Bericht door eaw458 »

guy meire schreef:Ik bereid een diorama voor van een groep Belgische Karabiniers in 1914. Over de gewone soldaten en onderofficieren heb ik alle info die ik nodig heb. Graag had ik wat info ontvangen betreffende de officieren ,hun uniform, droegen zij dezelfde Corsicaanse hoed ? hoe was hun veld- kledij( lange jas, of korte vest) waar op hun uniform werden de rangen aangebracht en wat waren die rangen (strepen, sterren ?)
alvast bedankt voor uw hulp
guy
Als je kijkt naar postkaarten van net voor WO1 van Carabiniers op oefening, zie je dat officieren de korte vest en Corsicaanse hoed dragen wanneer de manschappen er in kapotjas en hoed bij lopen. Anderzijds zie je ook officieren met kepi samen met manschappen met politiemuts (sorry - de juiste term voor dat ronde wollen hoofddeksel ontgaat me even). Allicht zat er in de eerste oorlogsmaanden wel wat flexibiliteit in en zoals je wel weet verdwenen heel wat hoofddeksels ten voordele van de kepi/politiemuts.

Op dit forum staan diverse illustraties van de betreffende uniformstukken. Je kan ook eens rondkijken op delcampe.be

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: carabiniers 1914

Bericht door eaw458 »

Ah - voila. Dank u, Niko.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”