10de Artillerie?

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Merkbru18
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 feb 2014 14:10

10de Artillerie?

Bericht door Merkbru18 »

Dag,
Mijn groot-vader, Marcel Bruneel, geboren te Bikschote, wonende in Merkem, was soldaat in 14-18. Hij heeft de oorlog overleefd maar, gegazeerd, hij heeft asthma overgehouden en werd trouwens als oorlogsinvalide erkend.
Volgens het register "oorlogskruis" was hij soldaat bij de 10de artillerie. Ik bezit een foto van hem (sorry als beginneling op deze site weet ik nog niet hoe men een foto bijvoegt) waaruit blijkt dat hij inderdaad het uniform van de artillerie droeg. Deze foto werd genomen in Charleroi.

Ik heb al opzoekingen gedaan op Internet maar niets nuttigs gevonden.

Kan iemand mij meer zeggen over:
- deze 10de artillerie (welke regiment, divisie, samenstelling, hun parcours,...)
- eventueel over mijn groot-vader zelf (men weet nooit)

Indien niet, eventueel bronnen aanduiden waar ik meer inlichtingen zou kunnen verkrijgen.

N.B. Op de site van het Legermuseum heb ik wel gezien dat hij daar een dossier had, maar het is mij voor het ogenblik en in de toekomende weken onmogelijk het dossier te raadplegen. Ongeduldig, doe ik dus beroep op het forum :oops:

Met vriendelijke groeten.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 15de Artillerie?

Bericht door Paddy »

10e REGIMENT ARTILLERIE
ZIJNE GESCHIEDENIS

Het 10e Artillerie wordt op 25 December 1916 te Ramskappelle tot stand gebracht en onder de bevelen geplaatst van Majoor Dewaet; het maakt de artillerie uit van de 10e Infanteriedivisie en omvat twee groepen van snelvurende 7c.5 kanonnen (I en II/10 A.), een groep houwitsers van 120 (III/10 A.) en een groep loopgravenartillerie (IV/10 A.).

Vóór hunne indeeling bij het 10 A. hebben die eenheden reeds de gelegenheid gehad zich herhaaldelijk te onderscheiden: Namen, Antwerpen (Gijzegem, Wieze, Oudegem, Grembergen, Berlare, Dendermonde, Schoonaarde), slag aan den IJzer (Keiem, Tervate, Oudstuivekenskerke), slag bij Steenstraat, Diksmuide (waar de reeds befaamde IV/10 A. merkwaardig is).

Einde Maart 1917 staat het de plaats af aan de Franschen; de III/ 10 A. blijft opgesteld te St-Jacobs-Kappelle (gelukwenschen vanwege de Franschen; vermelding).

Den 11n November 1917 neemt het van de Franschen, na dezer offensief, den chaotisch geworden sector Merkem - Bikschote opnieuw over (talrijke raids - onophoudend en zeer geweldig vuur - uiterst lastige aanvoer van munitie langs een enkelen weg van rondhouten, beschoten door de vijandelijke artillerie).

Op 17 April 1918, na een kortstondige bezetting van Nieuwkappelle, vervangt het de Engelschen in den sector Boezinge-Merkem; dienzelfden 17n, gedurenden den slag bij Merkem, stelt zijn zoo juist als overvloedig vuur (de 67e en de 69e batterij, alleen, vuren 7000 projectielen af) onze eenige twee bataljons in eerste linie in staat om zegevierend het hoofd te bieden aan de woedende aanvallen van een vijand die een reusachtige numerieke overmacht heeft (zware verliezen - de IV/10 A. alleen verliest 30 dooden en 70 gekwetsten).

Vereenigd met het 4 A., neemt het op 28 September 1918, ten Zuiden van Diksmuide, deel aan het offensief in Vlaanderen; de IV/10 A., die voor Diksmuide is opgesteld, houdt er een homerischen strijd vol tegen verpletterende machten (zware verliezen).

Den 14n October 1918 neemt het deel aan het bevrijdingsoffensief; het is versterkt met het 4 A., twee groepen van het 16 A. en de groep Artillerie der Cavaleriedivisie (geweldige en moorddadige tegenvoorbereidingsvuren van den vijand - buitengewoon lastige aanvoer van munitie over de chaotische hindernis van het oud front); aldus versterkt bereidt het ‘t gansche terrein voor, dat zich voor de infanterie bevindt, en stelt deze aldus in staat in één opruk de stevige Duitsche stelling te veroveren en spoedig Handzame te bereiken.

Den 19n October 1918 wordt het 10 A. aan de Leie (Poesele) onder de bevelen van de 1e Infanteriedivisie gesteld en daarna naar het Noorden, te Hansbeke, teruggebracht ter beschikking van de 4e Infanteriedivisie (zware verliezen, veroorzaakt én door het vijandelijk vuur én door de griep).

Den 4n November 1918 bevindt het vreeselijk gedunde 10 A. zich te Zwijnaarde en is het gereed om mede te werken aan een omvangrijken aanval, wanneer de wapenstilstand wordt aangekondigd.

De standaard van het ontbonden 10 A. is toevertrouwd aan het Koninklijk Legermuseum; hij is versierd met den nestel in de kleur van het lint der Leopoldsorde en draagt in zijne plooien de vermeldingen:

NAMEN, DENDERMONDE, IJZER, MERKEM, ZARREN, HANDZAME.

Luitenant-generaal DEWAET,

Gewezen Commandant van het 10 A.

[link2]bron,http://www.tenboome.webruimtehosting.ne ... en/10a.htm[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Merkbru18
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 feb 2014 14:10

Re: 15de Artillerie?

Bericht door Merkbru18 »

Dag,
Ik dank U zeer voor die inlichtingen. Ik ben eigenlijk beschaamd dat ik me in de titel vergist heb (15de i.p.v 10de artillerie). Mijn excuses daarvoor :oops: :oops: :oops: :oops:

Ik wil niet overdrijven maar ik heb nog vragen:
- weet men precies waar yperite gebruikt werd?
- ik dacht ergens gelezen te hebben dat het mogelijk is precies de basiseenheid te weten te komen op basis van de "numéro matricule". Klopt dat?

Mvg
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 10de Artillerie?

Bericht door Paddy »

De titel is ondertussen aangepast ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Merkbru18
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 feb 2014 14:10

Re: 10de Artillerie?

Bericht door Merkbru18 »

Dank U
Ondertussen heb ik gevonden hoe men een foto plaatst. Zie bijlage, foto van voor den oorlog als hij in Charleroi was.
Merkwaardig:
- dat een artillerist en gewone soldaat een sabel had
- dat mijn groot-vader in zijn eigen streek (Merkem) zou gevochten hebben
Mvg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Merkbru18
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 feb 2014 14:10

Re: 10de Artillerie?

Bericht door Merkbru18 »

Dag,
Bijkomende vraag:
aangezien mijn groot-vader gegazeerd werd, werd hij waarschijnlijk ergens in een hospitaal opgenomen. Bestaan er registers van gewonden en de hospitalen waar ze opgenomen werden?
Mvg
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: 10de Artillerie?

Bericht door Yente »

Merkbru18 schreef: Volgens het register "oorlogskruis" was hij soldaat bij de 10de artillerie. Ik bezit een foto van hem (sorry als beginneling op deze site weet ik nog niet hoe men een foto bijvoegt) waaruit blijkt dat hij inderdaad het uniform van de artillerie droeg. Deze foto werd genomen in Charleroi.
Wat is juist het register 'oorlogskruis'?

Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 10de Artillerie?

Bericht door Bram1940 »

Merkbru18 schreef:Dag,
Bijkomende vraag:
aangezien mijn groot-vader gegazeerd werd, werd hij waarschijnlijk ergens in een hospitaal opgenomen. Bestaan er registers van gewonden en de hospitalen waar ze opgenomen werden?
Mvg
Hallo,

Bij mijn weten, bestaat er in België geen zulk register. Men kan wel iemand bij het Internationale Rode Kruis in Genève op zoek laten gaan naar een eventueel dossier van uw familielid. Wel tegen betaling (tot voor kort 100 Zwitserde Frank als er een dossier gevonden werd).

Groeten,
Bram
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 10de Artillerie?

Bericht door Bram1940 »

Merkbru18 schreef:Dank U
Ondertussen heb ik gevonden hoe men een foto plaatst. Zie bijlage, foto van voor den oorlog als hij in Charleroi was.
Merkwaardig:
- dat een artillerist en gewone soldaat een sabel had
- dat mijn groot-vader in zijn eigen streek (Merkem) zou gevochten hebben
Mvg
Hallo,

Bereden troepen en rijdende troepen hadden inderdaad een sabel met gebogen kling. De artilleristen te voet hadden (alleszins tot 1910) een kortsabel.

Groeten,
Bram
Merkbru18
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 feb 2014 14:10

Re: 10de Artillerie?

Bericht door Merkbru18 »

Dag Allemaal,

Aan "Yente": www.tenboome.webruimtehosting.net-guldenboek-index
De lijst is wel onvolledig want ik vind er geen spoor van mijn groot-nonkel, Paul Deronne, ook oud-strijder 14-18 die nochtans ook gedecoreerd werd.

Aan "Bram": dank U voor die bijkomende inlichtingen.

Ondertussen heb ik op Internet een boek over de belgische 10de Linie (in het Frans) gevonden en opgeladen. Ik ben nochtans de site kwijt, maar als iemand geïnteresseerd is, kan ik proberen het adres terug te vinden en mededelen.

Mvg
SMH
Berichten: 66
Lid geworden op: 27 mar 2012 19:39

Re: 10de Artillerie?

Bericht door SMH »

Merkbru18 schreef:Dag Allemaal,

Aan "Yente": http://www.tenboome.webruimtehosting.ne ... boek-index
De lijst is wel onvolledig want ik vind er geen spoor van mijn groot-nonkel, Paul Deronne, ook oud-strijder 14-18 die nochtans ook gedecoreerd werd.

Aan "Bram": dank U voor die bijkomende inlichtingen.

Ondertussen heb ik op Internet een boek over de belgische 10de Linie (in het Frans) gevonden en opgeladen. Ik ben nochtans de site kwijt, maar als iemand geïnteresseerd is, kan ik proberen het adres terug te vinden en mededelen.

Mvg
Oudstrijders konden zelf kiezen of ze opgenomen werden in het guldenboek of niet. Als ze het formulier niet invulden werden ze er ook niet opgenomen als ik mij niet vergis...
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: 10de Artillerie?

Bericht door Yente »

Merkbru18 schreef:Dag Allemaal,

Aan "Yente": http://www.tenboome.webruimtehosting.ne ... boek-index
De lijst is wel onvolledig want ik vind er geen spoor van mijn groot-nonkel, Paul Deronne, ook oud-strijder 14-18 die nochtans ook gedecoreerd werd.

Aan "Bram": dank U voor die bijkomende inlichtingen.

Ondertussen heb ik op Internet een boek over de belgische 10de Linie (in het Frans) gevonden en opgeladen. Ik ben nochtans de site kwijt, maar als iemand geïnteresseerd is, kan ik proberen het adres terug te vinden en mededelen.

Mvg
Aah het guldenboek.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”