Dossiers militairen 14-18 online

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Dossiers militairen 14-18 online

Bericht door mava105 »

Uit DE STANDAARD van 03.010.2013

De persoonlijke dossiers van 250.000 militairen die meevochten in de eerste wereldoorlog staan sinds gisteren op de website van het Koninklijk Legermuseum. Het gaat om de militairen die geboren zijn tussen 1845 en 1888. Binnen enkele weken volgen nog meer documenten over hen..........
http://www.klm-mra.be
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Dossiers militairen 14-18 online

Bericht door Yente »

Dat is goed nieuws!! Enkele weken geleden moest ik nog betalen..
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
wsegers1
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:46

Re: Dossiers militairen 14-18 online

Bericht door wsegers1 »

Volgens mij zijn de dossiers niet online, maar kan je gewoon kijken of er een dossier is en moet je alsnog naar de leeszaal in Brussel om het te consulteren.

Mvg Willem
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Dossiers militairen 14-18 online

Bericht door Yente »

Aah, daarom dat ik niet vond waar de dossiers dan stonden. Mijn over over grootvader staat er niet tussen maar zijn dossier heb ik daar al wel geraadpleegd.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Dossiers militairen 14-18 online

Bericht door BPS10 »

Digitalisatie van de militaire archieven (CHD, KLM, etc.,..) zou een pracht van een initiatief zijn. Zeker voor mensen die zich overdag niet kunnen vrijmaken om de diverse leeszalen te bezoeken. In sommige buurlanden is die digitalisatie al wel doorgevoerd. Ik vrees echter dat het in België een utopie zal blijven. Voor het CHD weet ik dat er plannen waren en dat er zelfs al contacten met burgerfirma's gelegd werden. De aan de hand zijnde besparingen binnen Defensie plaatsen echter een domper op zo'n projecten. Er is gewoon geen budget voor. Jammer want het zou heel wat dingen sterk vereenvoudigen.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Dossiers militairen 14-18 online

Bericht door piot1940 »

Hoe zit dat opzoekwerk in Evere praktisch ineen? Het kan verwonderlijk lijken maar ik heb daar nog nooit niets aangevraagd buiten verleden week voor mijn echtgenote haar grootvader.
Toen heb ik een mailtje gestuurd met een vraag om informatie betreffende de persoon in kwestie en te volgen procedure hiervoor maar ik krijg er gewoon geen antwoord op. Dus ???? wat nu?
Ik tast dus in het duister, heb ik het aan de verkeerde persoon gevraagd, is de vraag verkeerd gesteld, hebben ze geen tijd ... ??

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Dossiers militairen 14-18 online

Bericht door BPS10 »

Beste Jean,

Ik kan enkel meegeven wat mijn ervaringen met het CHD zijn. In het kader van het project heb ik ooit een zekere Cdt b.d. Walter Rotseart gecontacteerd. Hij is de auteur van het boek de Belgische bezetting in Duitsland. Hij heeft op zijn beurt mijn mail doorgestuurd naar het CHD. Wat later heb ik van het CHD een mail ontvangen met een uitnodiging om de leeszaal te komen bezoeken. Het CHD is principieel geopend van maandag tot en met woensdag en dit van 08:30 uur tot 14:30 uur. Ze werken het liefst op basis van een afspraak. Bij het initiële contact krijg je in principe een contactpersoon toegewezen. Vragen, afspraken, etc,.. kan je dan verder met deze persoon regelen. Vanaf het ogenblik dat je een vaste afspraak hebt moet je je dan naar het Kwartier Koningin Elizabeth in Evere begeven. Je parkeert je voertuig op de bezoekersparking en je dient je aan te melden aan het wachtlokaal. Daar laat je je identiteitskaart achter, de gegevens van je nummerplaat en het feit dat je voor blok 15 komt. Je zal dan een bezoekerspasje krijgen en dan mag je het Kwartier met je voertuig betreden. Het CHD bevindt zich een kleine 200 meter voorbij het wachtlokaal. Bij aankomst moet je je nog even inschrijven aan de balie en dan mag je de leeszaal betreden. Hier kan je dan aan je contactpersoon stukken opvragen. De contactpersoon zal deze stukken dan uit het archief halen en ter beschikking stellen. Je kan dan bijvoorbeeld nota nemen uit die stukken. Tegen betaling kan je stukken kopiëren of je kan jezelf voorzien op het nodige bijvoorbeeld laptop + scanner, digitaal fototoestel, etc,.. en dan wordt er uiteraard niets aangerekend. Let wel tussen 12:00 en 13:00 uur kunnen geen stukken opgevraagd worden. Tijdens of op het einde van je bezoek zal je dan een papier moeten tekenen voor de stukken waartoe je inzage gehad hebt. Ik kan je al meegeven dat het CHD gesloten zal zijn op 6 november (Korpsmaaltijd), tijdens het kerst- nieuwjaarsverlof, op officiële feestdagen en tijdens de verlofperiode in de zomer. Het is zo dat er vorige week en deze week een aantal personen op verlof waren. Dit zou mogelijk de vertraging in antwoord kunnen verklaren. Je kan het CHD ook telefonisch bereiken (02 701.43.25). Hopelijk heb ik je hiermee een stukje verder geholpen? Mocht je nog vragen hebben laat het mij dan a.u.b. weten.
wsegers1
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:46

Re: Dossiers militairen 14-18 online

Bericht door wsegers1 »

Beste

De verklaring waarom je geen antwoord krijgt is simpel. waar vroeger enkele duizenden dossiers per jaar werden gevraagd, zijn het er op dit moment duizenden per maand.
Vroeger werkten er 3 personen voltijds en nu nog één in 4/5 en één in halftijds werkregeling. Ook dit heeft een grote invloed op de werklast die kan worden verzet.
De mensen die er werken zijn zeer begaan met hun job en doen wat ze kunnen, maar alles heeft zijn beperkingen en wachttijden horen er nu eenmaal bij.
2 à 3 maanden zijn eerder regel dan uitzondering.
Spijtig, maar het is wat het is.

Groetjes Willem
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Dossiers militairen 14-18 online

Bericht door BPS10 »

Beste Willem,

Vanuit die hoek had ik het eerlijk gezegd nog niet bekeken. Ik weet enkel maar wat er zich in de leeszaal afspeelt. Wat daarnaast nog gevraagd en gedaan wordt is voor mij niet zichtbaar. Ik heb de laatste weken het CHD vrij frequent bezocht en het aantal bezoekers is meestal zeer beperkt. Afgelopen woensdag bijvoorbeeld zaten we daar met 4 mensen. De dag ervoor waren er het vijf. Ik heb al drukkere dagen geweten en ik heb er ooit ook al alleen gezeten. Het feit is dat ik steeds dezelfde drie personen van het CHD zie waarvan er eentje slechts twee van de drie dagen aanwezig is. Vorige week was iemand van de drie op verlof en ook deze week bleek er iemand op verlof te zijn. Ik heb dinsdag iemand van dit team heel wat kopieën van dossiers zien nemen. Ik had er eerlijk gezegd geen weet van dat er zoveel dossiers werden opgevraagd. Ik dacht dat je deze effectief moest komen inkijken in het CHD. Het enige wat ik wist is dat vroeger een zekere ADC Van Tilborgh die taak op zich nam maar ik weet niet of deze persoon nog in actieve dienst zit. Bedankt voor de toelichting.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Dossiers militairen 14-18 online

Bericht door piot1940 »

@ BPS10, @ wsegers1,

Dank voor de info. Nu heb ik en een te volgen weg en een verklaring voor de mogelijk vertraging. De mail was gericht aan die Adj Tilborgh. Volgende week maandag neem ik eens telefonisch kontakt op en zie dan wel hoe het verder verloopt.
Ik zal ook mijn geduld wat aanscherpen of eerder uitrekken. ;)

m vr gr, Jean
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Dossiers militairen 14-18 online

Bericht door Bram1940 »

Jean,

Voor de persoonlijke dossiers kan je terecht in blok 6C, maar dit kan enkel nadat de vooraf aangevraagde dossiers al ter beschikking gesteld zijn. Ze liggen dan te wachten in de leeszaal. Blok 15 is eerder voor dossier van officieren en voor algemene legerarchieven (velddagboeken, lijsten van de Stalags, etc.).

Om een persoonlijk dossier te kunnen raadplegen, zal je dus wat beroep moeten doen op je geduld.

Groeten,
Bram
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Dossiers militairen 14-18 online

Bericht door georges-cdl »

Als je een bezoek plan op het CDH, altijd bellen de dag ervoren (of de vrijdag als je de maandag komt) daar ze soms sluiten !
Lange weekeinden, korps evenementen, ontsmetting, etc....
Gebruikersavatar
fabrice1970
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 nov 2013 17:06
Locatie: Eernegem
Contacteer:

Re: Dossiers militairen 14-18 online

Bericht door fabrice1970 »

Jammer, ik was hoopvol het dossier van mijn grootvader te mogen inkijken.

Is er nog een andere weg om meer info over mijn overgrootvader te weten te komen? Hier alvast de gegevens die ik heb:

Naam: VANDENHOLE Théodule A.

Geboortedatum: 06/02/1888

Geboorteplaats: Ronse

Eenheid: Artillerie

Stamboeknummer: /1049

Dossier: 6027519

Aan iedereen die mij verder kan of wil helpen een heel grote dank je wel

mvg,
Fabrice.
Théodule Vandenhole, oud-strijder 14-18, vuurkruiser en oorlogsinvalied. Mijn overgrootvader
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Dossiers militairen 14-18 online

Bericht door piot1940 »

Deze morgen heb ik het verwachte dossier in mijn mailbox binnengekregen.
Zo lang heb ik nu toch niet moeten wachten.
Dank aan Adj Van Tilborgh.


m vr gr, Jean
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”