Compagnie Raoul Snoeck

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Compagnie Raoul Snoeck

Bericht door Ivanhoe »

Voor een oud dametje dat mijn moeder kent, heb ik het militair dossier van haar vader opgevraagd. Het gaat om een soldaat uit het 2e linieregiment, die bij Pervijze, tijdens de IJzerslag, verminkt raakte. De soldaat zelf overleefde de oorlog, kreeg een valse neus via plastische chirurgie, kon trouwen, kreeg kinderen, en stierf in 1931. Op dat ogenblik was het oude dametje zo'n 3 à 4 jaar oud. Ze heeft haar vader dus nauwelijks gekend...

Ik vroeg me nu af in welk bataillon en compagnie Raoul Snoeck juist zat, aangezien er een aantal overeenkomsten zijn in diens dagboek en in het dossier van de onfortuinlijke soldaat (die in het 2e linie IIIe bataillon 1e compagnie zat)...

Momenteel voorzie ik het militaire dossier van wat commentaar, zodat het dametje er ook wat aan heeft. De pagina's uit het dagboek van Snoeck m.b.t (van 4 augustus tot einde IJzerslag) ga ik ook alleszins copiëren voor haar, omdat dat een mooi beeld geeft van wat haar vader zo allemaal meemaakte...
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”