Mauser 1889

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Mauser 1889

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Weet er iemand welke houtsoorten juist gebruikt werden voor de kolf van de Belgische mausers doorheen de tijd?

Ter vergelijking hieronder een mauserkarabijn model 1889 en een geweer model 1935 (met een gerecupereerde Duitse kolf?). Wat opvalt zijn de verticale banden in het hout op de model 1935. Voor zover ik weet hebben de geweren en karabijnen model 1889 en 1889/16 dit niet. Waaraan ligt dit?

Indien tijdens het interbellum de kolf van een mausergeweer model 1889 hersteld/vervangen werd, kon het dan gebeuren dat men een andere houtsoort gebruikte dan de originele houtsoort?

Alvast bedankt.

Groeten,
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Re: Mauser 1889

Bericht door foxy.jack »

In principe werd notelarenhout gebruikt.

Kan je geen detailfoto maken van de kolf?

Groetjes
Foxy
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Mauser 1889

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Close-up hieronder.

Werd deze houtsoort ook gebruikt voor het mausergeweer model 1889 (eventueel wanneer de kolf vervangen diende te worden tijdens het interbelllum)?

Groeten,
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Re: Mauser 1889

Bericht door foxy.jack »

Volgens mij zijn de vertikale lijnen kleurbeist. Het hout lijkt eik te zijn op het eerste zicht.
Voor alle zekerheid ga ik eens te raden bij vriend-schrijnwerker.

Ik hou je op de hoogte.

Groetjes
Foxy
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Mauser 1889

Bericht door canadian2nd »

De enige houtsoort die elastisch genoeg is in de lengte is notelaar (wallnut). Toen dit opraakte werd er overgeschakeld naar plataan, daar deze houtsoort het dichtst de notelaar benaderde. Op het einde van de 2de WO echter gebruikten de Duitsers alle verkrijgbare houtsoorten. Dit resulteert in het feit dat een geweerkolf NIET gemaakt uit notelaar of plataan maar in een andere houtsoort, een grotere verzamelwaarde heeft.
De wapenherstellers tussen beide oorlogen of tijdens deze conflicten waren vakmensen - schrijnwerkers die de nodige instructies kregen van "hogerhand" welke houtsoorten gebruikt dienden te worden om herstellingen uit te voeren. Ze zullen wel de voorziene houtsoorten gebruikt hebben. Het verschil in kleur wordt hoofdzakelijk verkregen door de kleurbeits die gebruikt werd.
groeten
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Mauser 1889

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Dus als ik het goed begrijp, kan de kolf van beide wapens uit de zelfde houtsoort gemaakt zijn, maar is het kleurverschil er voornamelijk gekomen door het beitsen. Als leek stel ik mij dan de vraag of de kolven voor +/- 1930 ook gebeitst werden en zoja, of daar bepaalde kwaliteitsnormen voor bestonden (bv niet egaal gebeitste kolven die afgekeurd werden, ...)? Ander vraagje, kan de tand des tijds er eventueel voor iets tussen zitten dat dit kleurverschil veroorzaakt heeft?

Alvast bedankt voor de eerdere reacties.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
koen
Sponsor 2022-2023
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:08

Re: Mauser 1889

Bericht door koen »

Hallo,

De “tiger stripe” is ook een natuurlijk effect, en door sommige verzamelaars zeer gegeerd omwille van dit patroon.
Ook andere houtsoorten hebben dit verschijnsel, zoals bijv esdoorn, en dit is dan weer geliefkoosd materiaal voor muziekinstrumenten.

Tip : google eens op tiger stripe walnut (stock)

Groeten,
Koen
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Mauser 1889

Bericht door Bram1940 »

Doe ik !
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Mauser 1889

Bericht door Bram1940 »

Hallo Koen,

Blijkbaar zijn wapens met zulk motief inderdaad gegeerd. Geen miskoop dus, die M.35. Ik heb een gelijkaardig motief gezien op een M.1889. Ik neem aan dat het houtwerk daarom wel origineel kan zijn. Klopt dit? In de kolf stond geen cartouche, noch enig andere keurstempel, enkel het serienummer van het wapen. De stootplaat was gemakeerd met de letter van het 11e Linie. De blauwing van de loopmantel was afgesleten (bruinachtige kleur), doch de loopband had nog volledig de blauwing (dus geen egale slijtage met de loopmantel zoals je zou verwachten). Bij mij rees dan ook de vraag met die "tiger stipes" in het hout of het houtwerk wel degelijk origineel was of niet. Ik heb er spijtig genoeg geen foto van.

Groeten,
Bram
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Re: Mauser 1889

Bericht door foxy.jack »

Hello

Na enige controlewerk bij gepensioneerde schrijnwerker ziehier zijn bevindingen:
- Het gebruikte houtsoort lijkt voor hem eveneens notelaar te zijn dat gebeitst is. Enkel tamme notelaar werd gebruikt (geen wilde notelaar).
Esdoorn en es werden indertijd ook gebruikt als kolfhout. Deze hebben eveneens dezelfde elastische eigenschappen als notelaar. Dit is het gevolg van de lange vezelstructuur van het hout. Houtsoorten met een korte vezelstructuur splijten gemakkelijker bij slag.

- Indien je volledige bevestiging moet je het hout terug tot op blank afschuren zodat het houtpatroon te zien is. Maar ik denk dat we hier toch het bij de notelaar kunnen laten.

groetjes
Foxy
Gebruikersavatar
koen
Sponsor 2022-2023
Berichten: 84
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:08

Re: Mauser 1889

Bericht door koen »

Hallo Bram,

Ik heb zelf nog geen M1889 met dit motief gezien, maar ik geloof inderdaad dat het origineel kan zijn.
Spijtig dat je geen foto hebt, temeer daar het een exemplaar van het 11Li betrof ;-)
Heb je die in een museum gezien ?
Cartouches komen bij mijn weten enkel bij de M.A.E. exemplaren voor.
Als enkel de loopband nog een blauwing bezat was dit misschien een vervanging/reparatie ?
BTW, ik heb nog altijd geen WOI foto gevonden van een geweer met stapelhaak, wel na-oorlogse zonder…

Groeten
Koen
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Mauser 1889

Bericht door Bram1940 »

Dag Koen,

Het wapen is me te koop aangeboden. Er ontbraken wel enkele stukken aan. De kolf leek mij een twijfelgeval. Misschien ten onrechte. Dat de cartouche/macaron enkel op de MAE voorkwam, wist ik niet. Wat is je bron?

Ik heb nog een FN model 1889, maar dan van de Garde Civique uit het Luikse. Daar is evenmin een cartouche macaron aanwezig.

Groeten,
Bram
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Belgische Mauser

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Toch een foto kunnen bemachtigen, hoewel een foto op zich niet alles zegt. Poetsstok ontbreekt, slagpin is niet volledig net als grendel. De blauwing van de loopmantel is bruinachtig (weggesleten door de tijd?), behalve op de loopband. Wat met het houtwerk? Is dit origineel?

Groeten,
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Mauser 1889

Bericht door canadian2nd »

Hallo Bram.
Ik zie niet in waarom jij je vragen stelt over het al dan niet originele houtwerk. Mij lijkt het toch origineel ...
Al eens geprobeerd om zo'n stukje na te maken ?
Demonteer eens je geweer en langs de binnenkant van het houtwerk (daar waar de loop en de karkas van het geweer in rust) zul je wel zien of dit professioneel of namaak werk is.
Ook nog dit ... bevalt hij je ? Wel hou hem dan maar. Wisselstukken zoals slagpin en grendel vind je nog wel.
Vele groeten
Canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Mauser 1889

Bericht door Bram1940 »

OK, bedankt.

Groeten,
Bram
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Mauser 1889

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Even ter verduidelijking. Ik had het wapen aanvankelijk laten liggen omdat ik wat twijfelde. Na alle commentaren en na een prijsverlaging toch maar beslist het te kopen. Nu, het is geen wapen dat toegekend werd aan het 11Li (zoals ik eerder ten onrechte schreef) maar aan het 7Li (G+nummer). Het serienummer is K+nummer. Vandaar de verwarring.

Ik heb begrepen dat alle kolven voor de Belgische mauser uit notelaar gemaakt werden. Was dit ook het geval met de exemplaren van Hopkins and Allen en Marlin-Rockwell en de Belgische wapens die hersteld/vervaardigd werden in Frankrijk en Engeland?

Even terzijde, indien er mensen zijn die hun model 1889 zouden willen laten demilitariseren, wil ik steeds de slagpin ruilen. Ik zoek een niet-afgeveilde slagpin.

Groeten,
Bram
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Mauser 1889

Bericht door Troyka »

Bram1940 schreef:Hallo,

Even ter verduidelijking. Ik had het wapen aanvankelijk laten liggen omdat ik wat twijfelde. Na alle commentaren en na een prijsverlaging toch maar beslist het te kopen. Nu, het is geen wapen dat toegekend werd aan het 11Li (zoals ik eerder ten onrechte schreef) maar aan het 7Li (G+nummer). Het serienummer is K+nummer. Vandaar de verwarring.

Ik heb begrepen dat alle kolven voor de Belgische mauser uit notelaar gemaakt werden. Was dit ook het geval met de exemplaren van Hopkins and Allen en Marlin-Rockwell en de Belgische wapens die hersteld/vervaardigd werden in Frankrijk en Engeland?

Even terzijde, indien er mensen zijn die hun model 1889 zouden willen laten demilitariseren, wil ik steeds de slagpin ruilen. Ik zoek een niet-afgeveilde slagpin.

Groeten,
Bram
Als er mijnzen zijn die hun 1889 willen laten demilitariseren...wees vervloekt :)
C/Gr
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:05

Re: Mauser 1889

Bericht door C/Gr »

Bram,

Ik heb sinds kort een MAE 1935 met dezelfde kleur en strepen, hoewel ik denk dat er een nieuw laagje vernist is op gegaan door een vorige eigenaar. De cartouche is nog een beetje zichtbaar, alsook de Duitse stempels op het houtwerk.
Dit is de tweede MAE 1935 die ik heb, en beiden zijn gemaakt van Duitse 98's. Bij een ervan heb ik de eenheidsmarkeringsdisk losgemaakt (bij de andere is de rondel opgevuld met hout), en de Duitse eenheidsmarkering stond nog op de achterkant! Er zijn nog duidelijk Duitse stempels te zien op het hout en sommige metalen onderdelen.
Ik heb ook de indruk dat H&A een donkerder hout gebruikte dan de Belgen. Verder valt het op welke moeite er gedaan is om de kolven voor 1396's te herstellen, ik heb er een die uit twee delen bestaat. Je vraagt je soms af of het niet goedkoper was een nieuwe te maken.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Mauser 1889

Bericht door Bram1940 »

Hallo C/Gr,

Het is inderdaad de vraag of de omvorming van 1889s naar 1889/36s economisch de goedkoopste oplossing was. Misschien was de houtprijs voor de kolven te hoog of was de productiecapaciteit niet afgestemd op de vervaardiging van een nieuw wapen. Ik heb ook twee 1935s en persoonlijk denk ik dat beide eveneens ex-Duitse oorlogsbuit waren. Aan de hand van foto's is duidelijk te zien dat er nogal wat Kar98a in gebruik waren tijdens het interbellum. Vermoedelijk zijn het deze wapens die omgevormd zijn naar de model 1935.

Weet er iemand of die Kar98a in origineel kaliber diende? Een medeforumlid heeft een 7,92mm-huls van FN uit de jaren 30 in de verzameling. Misschien was dit voor de export, misschien voor de ex-Duitse wapens in het ABBL.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Mauser 1889

Bericht door eaw458 »

Bram1940 schreef: Weet er iemand of die Kar98a in origineel kaliber diende? Een medeforumlid heeft een 7,92mm-huls van FN uit de jaren 30 in de verzameling. Misschien was dit voor de export, misschien voor de ex-Duitse wapens in het ABBL.
Dag Bram,

Ik ben nu geen wapenverzamelaar, maar kan toch direct aan een goed half dozijn ABBL reglementen uit de perdiode 1920-40 op mijn boekenplank denken die daar geen vermelding van maken. FN was natuurlijk een privé-firma die ook exporteerde.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
C/Gr
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:05

Re: Mauser 1889

Bericht door C/Gr »

Volgens 'De Belgische reglementaire vuurwapens sedert 1830' van het Gemeentekrediet wel. De vraag is natuurlijk hoe lang. De kans dat die huls van FN voor commerciële doeleinden bestemd is, is natuurlijk zeer groot. Zo goed als alle mausergeweren gebruikten vroeg of laat het Duitse 7.92, zelf de Turken die eerst het Belgische 7.65 caliber hadden. Op dit forum (ik weet niet juist meer waar) staat een foto van een Gew 98 in Belgische dienst, met aangepast (Belgisch) vizier.
De Mle 1935 uit Duitse onderdelen die ik tot nu toe gezien heb, komen volgens mij van Gew 98, en niet van Kar 98's. Dit omdat ze allen rechte grendels hebben en er in de kolf geen uitsparing is voor een gebogen grendel. Tenzij natuurlijk iemand weet heeft van een exemplaar met uitsparing in de kolf.
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”