STERCKX Felix - stamnummer 54411

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
MARCO
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jul 2012 14:05

STERCKX Felix - stamnummer 54411

Bericht door MARCO »

Mijn naam is Marc Sterckx, afkomstig uit het dorpje Meerhout in de Antwerpse kempen, en ben momenteel woonachtig in HAM (Limburg). In ben sinds enige jaren bezig met het opstellen/construeren van de stamboom van de familie STERCKX. Tijdens de opzoekingen hiervoor ben ik te weten gekomen dat één van mijn grootooms, STERCKX Felix, tijdens de Eerste Wereldoorlog in actieve dienst is geweest. Daar ik hierover wel wat meer wenste te weten ben ik dan hiernaar op zoek gegaan op het internet en bij dit forum aangeland.
De gegevens waarover ik beschik zijn de volgende :
STERCKX Felix, geboren op 14/04/1887 te Meerhout, was soldaat tijdens de Eerste Wereldoorlog.
Volgens de info die ik heb kunnen vinden hoorde hij als soldaat bij de lichting van 1907 en werd hij ingelijfd bij het 30ste linieregiment met als stamnummer 54411.
Dit is een oom van mijn vader, en dus een grootoom van mij.
Wat ik zou willen vragen is of iemand mij meer info i.v.m. zijn soldatentijd kan bezorgen (in welke eenheid ingedeeld, rang/graad in het leger, waar gevochten/gewond geraakt, waar eventueel verzorgd en wanneer uit actieve dienst ontslagen en naar huis kunnen/mogen terugkeren). Kortom alle mogelijke info betreffende zijn periode in het Belgische leger zou zeer welkom zijn.

Marc.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: STERCKX Felix - stamnummer 54411

Bericht door Yente »

Heb je zijn dossier al opgevraagd?
Mvg yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
MARCO
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jul 2012 14:05

Re: STERCKX Felix - stamnummer 54411

Bericht door MARCO »

Heb al geprobeerd via Xavier Van Tilborg en via Gerard Bracke / Jean-Claude Lebrun.
Maar beiden zonder resultaat.
Mr. Van Tilborg verwees me door naar het Koninklijk Legermuseum, Mr. Lebrun melde me vandaag dat hij geen info heeft.

Marc.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: STERCKX Felix - stamnummer 54411

Bericht door Yente »

MARCO schreef:Heb al geprobeerd via Xavier Van Tilborg en via Gerard Bracke / Jean-Claude Lebrun.
Maar beiden zonder resultaat.
Mr. Van Tilborg verwees me door naar het Koninklijk Legermuseum, Mr. Lebrun melde me vandaag dat hij geen info heeft.

Marc.
Wel jammer dat er van hem geen dossier meer is :s
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: STERCKX Felix - stamnummer 54411

Bericht door Paddy »

Ook niet in het Guldenboek der Vuurkaart

http://www.tenboome.webruimtehosting.ne ... x/naam.pdf

Je kan proberen om de bevolkingsregisters in te kijken voor bijkomende informatie of de huwelijksbijlagen.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: STERCKX Felix - stamnummer 54411

Bericht door Paddy »

MARCO schreef:Onderwerp: STERCKX Felix - stamnummer 54411
Paddy schreef:Ook niet in het Guldenboek der Vuurkaart

(knip)

Je kan proberen om de bevolkingsregisters in te kijken voor bijkomende informatie of de huwelijksbijlagen.
Patrick,

Ik kan geen reactie in het bericht meer plaatsen sinds je de Vuurkruiserslijst hebt toegevoegd (Internet Explorer loopt vast wanneer ik een reactie wil plaatsen). Daarom dit PB.
Dit is wat ik heb gevonden tijdens mijn opzoekingen in Meerhout :
Uit het dossier van de oudstrijders:
Sterckx Felix Jan Baptist ° Meerhout-Dennenbos 14 april 1887, gehuwd met Vervecken Maria Josephina ° Eindhout 11 december 1892.
Zijn vader: Sterckx Carolus ° Meerhout 4 oktober 1856, aanvankelijk handwerker, later schoenmaker-herbergier.
Zijn moeder: Hufkens Maria Florentina ° Geel.
Kinderen: - Dymphna Victoria ° Meerhout 1 augustus 1913; + Eindhout 4 april 1915.
- Lodewijk ° Eindhout 15 maart 1915.
- Petrus Franciscus ° Meerhout 22 november 1919, huwde in Mortsel met Verschelden Maria Albertina
Felix verhuisde in 1920 van Molenberg 18 in Meerhout naar Edegem.
Als soldaat hoorde hij tot de lichting 1907 en werd ingelijfd bij het 30ste linieregiment met nummer 54411.
Dit zijn gegevens welke men in Meerhout heeft bekomen tijdens hun opzoekingen om een boek/lijst van de oudstrijders (van 14-18) te maken. Ik weet wel niet waar zij deze info vandaan hebben gehaald.
Marc.
P.S. je mag dit ook in het bericht op het forum toevoegen. ik heb dit enkel via een PB gedaan om de hierboven opgegeven reden.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
wsegers1
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:46

Re: STERCKX Felix - stamnummer 54411

Bericht door wsegers1 »

Zoek eens uit of de voornamen wel kloppen want de aanspreeknaam is niet altijd de officiële naam.
Stuur het nog eens op naar het KLM met alle voornamen.

Mvg willem
MARCO
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jul 2012 14:05

Re: STERCKX Felix - stamnummer 54411

Bericht door MARCO »

Blijkbaar heeft men na het terug doorsturen van mij (met alle voornamen opgegeven) toch het dossier kunnen achterhalen.
Men heeft nu laten weten :
"Het documentatiecentrum van het Koninklijk Legermuseum bewaart het persoonlijke dossier van Sterckx Félix . Dit dossier( kaft S146 ) is ter uwer beschikking in de leeszaal die vrih toegankelijk is van dinsdag tot vrijdag ( 8u30 tot 11u50 en 13u tot 16u00, met ophalen op vaste uren 9u , 9u45 , 10u30, 11u15 , 13u30 , 14u15 , 15u00 )."
Ik had mijn info hieromtrent doorgestuurd naar Mr. Jean-Claude Lebrun. Het is van hem dat ik bovenstaand antwoord heb ontvangen.
Weet iemand van jullie of er ook een mogelijkheid bestaat om dit te laten opsturen (hetzij via email of via een postzending), en zo ja toe wie ik mij dan moet richten ?
Indien dit niet mogelijk is zal ik tijdens mijn groot verlof een dagje Brussel moeten inplannen.

Marc.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: STERCKX Felix - stamnummer 54411

Bericht door Yente »

Ey,
Jammer genoeg sturen ze dit niet op. Ook mailen doen ze niet.
Je moet zelf naar Brussel, ik heb er trouwens ook nog een dossier dat op mij aan het wachten is van mijn over over grootvader.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”