Afstand artillerie

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Afstand artillerie

Bericht door georges-cdl »

Welke was de gemiddelde afstand tussen het Yzer front en de lokatie van de belgische artillerie eenheden... ?
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Afstand artillerie

Bericht door Paddy »

Met welke stukken was het door U bedoelde artillerieregiment uitgerust?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Afstand artillerie

Bericht door georges-cdl »

75mm...
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Afstand artillerie

Bericht door Paddy »

De verschillende handboeken geven geen gedetailleerde afstand aan waar de artillerie zijn posities inneemt te opzichte van de eerste lijn. Voor het kiezen van de stellingen wordt er wel nadruk gelegd op camouflage van de batterij en het niet plaatsen van deze bij opmerkelijke punten in het landschap, dit om het tegenvuur van de vijandelijke artillerie moeilijker richtbaar te maken. Het schootsbureel van de batterij was door middel van telefoons met de eerste lijn verbonden. Een batterij die een infanteriedivisie ondersteunde kreeg de beschikking over 7 telefoons en 15 kilometer telefoonkabel, de sectie TS bestond uit 1 (onder-)officier en 10 soldaten TS.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Afstand artillerie

Bericht door georges-cdl »

Dank U Paddy ! ;)

Bij het lezen van de historiek zijn er lokaties vermeld, dus zal eens op schaal zien wat dat geeft...
josjan
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jun 2011 10:27

Re: Afstand artillerie

Bericht door josjan »

Hoe ver een artillerie-eenheid achter een front wordt opgesteld hangt af van de bewapening, de tactische toestand en de opdracht van die eenheid.
Je mag ook niet vergeten dat er in die tijd in het begin geen tanks waren en de artillerie dat werk op zich nam. Dat houdt in ontplooien voor de eigen troepen op op de eerste linies. Natuurlijk verandert alles vanaf de stellingen oorlog aan de Ijzer. Daar wordt de artillerie achter de eigen infanterie opgesteld en gaat ze onrechtstreeks vuren op doelen die aangegeven worden door een artilleriewaarnemer.

Indien je steun moet leveren in een defensief maneuver wordt een artillerie op grotere afstand van de eerste lijn geplaatst dan bij een offensief maneuver.

Wil je de vijandelijke artillerie bestrijden, op vuren op doelen in het achtergebied van de vijand (depots, hoofdkwartieren) dan heb je kanonnen nodig die een groter dracht hebben en naargelang de situatie dit toelaat zover mogelijk naar voor worden opgesteld (Je moet aan het doel geraken.)

De artillerie-eenheden die de voorste lijnen steunen zullen alle doelen onder vuur moeten kunnen nemen die je met oog kan waarnemen (ongeveer 2 km verder dan de eigen linies).

Je kan stellen dat ze op een halve dracht staan opgesteld van de voorste lijnen. (Voor een kanon met een dracht van 10 km is dit 5 km) De posities die de artillerie inneemt moet ook geschikt zijn. De ondergrond moet voldoende hard zijn want het heeft geen zin om artilleriestukken op te stellen in een moeras. Je rijdt daar wel in maar moeilijk terug uit.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Afstand artillerie

Bericht door georges-cdl »

Bestaan er boeken over de artillerie eenheden aan het Yzerfront ?
gunner
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 aug 2012 12:38

Re: Afstand artillerie

Bericht door gunner »

De afstand van de artillerie hangt eerst af van de dracht van het stuk maar ook van de taktiek. In 1915 is men begonnen ook artilleriestellingen in de diepte te voorzien om een vijand die doorgebroken is te kunnen beschieten. De dracht van de belgiche C 75 TR Mod 1905 is normaal 6-7 km, max 8km met de gewone granaten en maximum met Dessaleux-granaten (Mod 17) is 11km. Men moet weliswaar vermeiden permanent op maximale dracht te schieten (spreiding en slijtage). Informatie over de belgische artillerie in mijn boeken "L'artillerie légère de campagne belge 1900-1940 tomes 1&2 zie www.editionsdupatrimoine.be. Een derde boek over de zware artillerie 1914-1940 is bezig. Ik ben ook bezig met de belgische loopgraafartillerie in voorbereiding van het 100-jarige van WO1.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Afstand artillerie

Bericht door georges-cdl »

Dank U wel !

Is er reeds en datum gepland voor de uitgave van de "Artillerie lourde 1914-1940" ?

Dus het boek over de "loopgraven artillerie" zal dan voor 2014 zijn ?
En later het "forten artillerie" dan ?

Zeer mooi programme in ieder geval !

Succes verder en "Long life to EPM" ! ;)

Fijne zondag verder
BERNIE01
Berichten: 119
Lid geworden op: 23 jun 2011 17:22

Re: Afstand artillerie

Bericht door BERNIE01 »

Vorig jaar dit embleem gevonden te Lo in een weide,105 mm Shneider kanon,wat was de max afstand van zo'n kanon?
Grt Bernard
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
gunner
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 aug 2012 12:38

Re: Afstand artillerie

Bericht door gunner »

Dag,

Bedankt voor de commentaren over EPM. Publicatie boek zware artillerie : december 1012. Het is bijna volledig af. Deze plaat is niet van een 105 Schneider maar van een 150 S Howitser Mod. 1912 . België heeft een groep (36) van deze How (type N°1,2 en 5) gekocht in Aug 1914, in Antwerpen dus nog. Deze How waren bestemd voor Roemenië. Dit is de plaat van een stuk Nr2 of type Nr 2! Een probleem stelt het vermelde gewicht : de vuurmond zelf weegt 750 kg, het stuk 2350 Kg en het caisson 2680 kg. Ik ken geen element van het volledig stuk (inkll caisson en voortrein) dat 680 kg weegt. Zeer interessant! Details zullen in mijn boek verschijnen. Dracht 7800 m. We hebben een exemplaar van de How 150 S in het KLM (Nr 15). Zou ik een beeld in betere resolutie kunnen hebben voor mijn opzoekingen en mijn boek? Mijn contactadres is op de site EPM (auteurs). Daar ik altijd de bron van mijn afbeeldingen vermeld, kan je dan ook naam en voornaam vermelden.
Dank bij voorbaat,
Gunner
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”