Heropfrissing leerstof anno 1960.

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Heropfrissing leerstof anno 1960.

Bericht door tsjokke »

Met het naderen van de honderdste verjaardag van het begin van "den groote oorlog"is het misschien nuttig om de leerstof terzake in de lagere school anno 1960(voor mij toch) eens te herhalen.Geput is uit het leerboek"Geschiedenis van België"van R. Bynens uit 1951.
Onderschrift was:Voor de leerlingen van de derde en de vierde graad,voor die der voorbereidende afdelingen van de middelbare scholen,athenea en colleges.

rechtzitten en opletten dus!!!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Re: Heropfrissing leerstof anno 1960.

Bericht door Ivanhoe »

Zo uitgebreid krijgen ze het niet meer op school...
En zo trots op ons vaderland mogen we al helemaal niet meer zijn...
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: Heropfrissing leerstof anno 1960.

Bericht door bcordens »

Ik kan er als toekomstig leerkracht geschiedenis van meepraten: aan dit onderwerp wordt in de huidige geschiedenislessen (derde graad) meestal niet meer dan 1 lesuur (50 minuten) besteed. Veel te weinig naar mijn mening. Tijdens mijn eigen schooltijd denk ik zelfs niet dat de onze leerkracht hier langer dan 15 minuten over gepraat heeft. Al kan het bijvoorbeeld in de regio Westhoek natuurlijk anders zijn.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Heropfrissing leerstof anno 1960.

Bericht door Exjager »

bcordens schreef:Ik kan er als toekomstig leerkracht geschiedenis van meepraten: aan dit onderwerp wordt in de huidige geschiedenislessen (derde graad) meestal niet meer dan 1 lesuur (50 minuten) besteed. Veel te weinig naar mijn mening. Tijdens mijn eigen schooltijd denk ik zelfs niet dat de onze leerkracht hier langer dan 15 minuten over gepraat heeft. Al kan het bijvoorbeeld in de regio Westhoek natuurlijk anders zijn.
Jammer, heel jammer...al kan het in de Westhoek inderdaad wel anders zijn...al kan dat ook aan bod komen in de lessen economie daar ;)
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Re: Heropfrissing leerstof anno 1960.

Bericht door Ivanhoe »

Ik ben afkomstig uit de streek. Technisch gezien net niet de westhoek (die begint pas in Passendaele, en ik ben oorspronkelijk van Moorslede, eerste dorp aan Duitse kant).

Voor zover ik me herinner, vertelde de leerkracht toch over de Belgische soldaten, de onderwaterzetting, de loopgraven, enz... In het eerste leerjaar al bezochten we de IJzertoren en de dodengang. Anekdote: De leerkracht had beloofd dat vanop de IJzertoren de auto's er precies als "matchboxkes" gingen uitzien, en effectief die verhouding hadden ze toen we er bovenop stonden (ik had gedacht dat ze veel groter of kleiner zouden zijn, maar het klopte ongeveer :-) ).

WO I zou natuurlijk een ideaal glijmiddel kunnen zijn om geschiedenis te doen leven bij de jeugd: velen van hen moeten toch een (intussen) (over)(over)grootvader hebben die aan de IJzer zat. Zoiets maakt die leerstof toch veel relevanter en boeiender dan pakweg "de federalisering van België".

Ander vraagje: wat wordt er dan eigenlijk wel gegeven in de lagere school ipv deze vaderlandse geschiedenis?
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: Heropfrissing leerstof anno 1960.

Bericht door bcordens »

Ivanhoe schreef:Ander vraagje: wat wordt er dan eigenlijk wel gegeven in de lagere school ipv deze vaderlandse geschiedenis?
Ik moet wel zeggen dat ik enkel kan meepraten over het middelbaar onderwijs. In het lager besteedt men wel aandacht aan WO I en II hoor, in de les Wereldoriëntatie. Met mijn vroegere lagere school hebben we tijdens Zeeklassen ook veel aandacht aan WO I besteed.

In het middelbaar hangt het volgens mij ook enorm af van de leerkracht zelf.
Heleen
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 mei 2012 15:08

Re: Heropfrissing leerstof anno 1960.

Bericht door Heleen »

Ik ben afkomstig van Ieper. Bij ons werd er natuurlijk veel aandacht besteed aan WO I. Dat was wel meestal onderdeel van speciale projecten en niet in de geschiedenisles. Ik herinner me vooral veel aandacht voor zinloze van de oorlog, het kanonnenvlees, het feit dat onze stad zo totaal vernield werd. Bij mijn weten zagen we niet veel over het grotere geheel. Over wat er in Leuven gebeurde heb ik bv pas veel later gehoord. En de Slag bij Halen leerde ik als kennen toen ik hoorde dat mijn overgrootvader daar gewond geraakt was.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Heropfrissing leerstof anno 1960.

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Onze dochter (derde studiejaar) heeft enkele weken geleden wat gedaan rond WOI. Ik heb er een uurtje gepraat voor de klas als afsluiter van de lessenreeks en hen wat materialen getoond. De interesse was levendig. Ze hadden honderdenéén vragen.

Groeten,
Bram.
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: Heropfrissing leerstof anno 1960.

Bericht door bcordens »

Bram1940 schreef:Hallo,

Onze dochter (derde studiejaar) heeft enkele weken geleden wat gedaan rond WOI. Ik heb er een uurtje gepraat voor de klas als afsluiter van de lessenreeks en hen wat materialen getoond. De interesse was levendig. Ze hadden honderdenéén vragen.

Groeten,
Bram.

Hier moet ik je zeker gelijk in geven. De interesse bij leerlingen, jong en oud, is zeer groot! Je kan natuurlijk niet veralgemenen, maar naar mijn mening is de interesse nu groter dan een aantal jaar geleden. Zo heb ik laatst nog in het derde en vierde middelbaar beroepsonderwijs een les besteed aan Auschwitz en ben ik als begeleider meegeweest op zeeklassen met een lagere school, met de nodige aandacht voor WOI. In beide gevallen viel dit enorm goed mee!
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”