5e linieregiment aan Dixmuide

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

5e linieregiment aan Dixmuide

Bericht door Yente »

Hallo iedereen,
Ik zoek informatie over het 5e linieregiment rond 15 juni 1915. Een familielid van een klasgenoot is daar gewond geraakt door een obusscherf. Op zijn verwondingenkaart staat dixmuide als plaats. Is er die dag iets gebeurd of zou hij gewoon gewond zijn geraakt tijdens een 'doodgewoon' bombardement? Hij behoorde tot de 3e comp, 1e batt.
Dit vond ik al in het topic van Paddy over de Legerbode, maar of het er iets mee te maken heeft?:

15 Juni 1915

Terwijl op het Belgisch front de strijd zich bepaalt hij eene soms geweldige beschieting, welke onze batterijen flink beantwoorden.

17 Juni 1915

Onze dappere troepen hebben eene nieuwe bedrijvigheid op heel het front aan den dag gelegd, met offensieve acties uit te voeren op verschillende punten, detachementen tot aan genen oever van den Yzer te zenden en namelijk bezuiden Dixmuide een blokhuis te vernielen. De Belgische artillerie vuurt op merkwaardige wijze en bevestigt haar overwicht op die des vijands, welke maar zwakjes antwoordt


Alvast bedankt!
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 5e linieregiment aan Dixmuide

Bericht door Paddy »

Het 5é Linie verbleef in de periode van 10 januari tot 15 juli in de zuidelijke ondersector Nieuwkapelle.

3gedurende het verblijf van het regiment in de sector Nieuwkapelle worden enige verkenningen en patrouilles in de richting van de "canardiere" (eendenhoeve) en Rille uitgezonden. Mag vermeld worden deze uitgevoerd door de 1é compagnie, in de nacht van 12 op 13 juni 1915, onder leiding van hulpofficier Alleman bijgestaan door sergeant-majoor Suy en de sergeanten Fussen en Calberson.
Spijts alle genomen voorzorgen gelukt deze patrouille er niet in de vijande post, opgesteld aan de brug van Waelevaardeken, te verrassen en op te lichten. De vijand wordt opgeschrikt en schiet rode vuurpijlen af. Er volgt heftig geweervuur. De patrouille geraakt nochtans zonder verliezen, in onze linies terug. Een andere verkenning gaat uit in de nacht van 19 op 20 juni 1915. De groep bevat 2 officieren en 70 gegradeerden en soldaten.

In die periode, 10 januari tot 15 juli 1915, verliest het 5é Linie 1 officier (gedood) en 62 troep, waarvan 17 doden.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 5e linieregiment aan Dixmuide

Bericht door Paddy »

PS. Heeft die man een naam? Misschien vind ik een vermelding in de dagorder terug.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: 5e linieregiment aan Dixmuide

Bericht door Yente »

Bedankt alvast! Op 1 dossier staat 13 juni, al de andere vermelden 15 juni.
Hij heette Belmans François. Hij heeft voor zijn verwonding de orde van Leopold 2 en oorlogskruis met palm gehad. Maar dat kreeg je altijd dacht ik.
En ik denk niet dat hij vermeld is geweest, toch nergens in zijn dossier iets over te vinden.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: 5e linieregiment aan Dixmuide

Bericht door Yente »

Misschien een vraag die al regelmatig gesteld is maar zou er in de boeken van het 5e linieregiment staan per dag wat er gebeurd is en wie er gewond/sneuvelde bij welke actie? Of werd daar niet zo nauw op gekeken?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: 5e linieregiment aan Dixmuide

Bericht door Exjager »

Nog eens de Historiek 5e Linie doorbladerd, en kan geen verdere aanvulling vinden dan wat Paddy schrijft.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: 5e linieregiment aan Dixmuide

Bericht door Yente »

Toch bedankt voor je moeite!
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: 5e linieregiment aan Dixmuide

Bericht door Yente »

Paddy schreef:Het 5é Linie verbleef in de periode van 10 januari tot 15 juli in de zuidelijke ondersector Nieuwkapelle.

3gedurende het verblijf van het regiment in de sector Nieuwkapelle worden enige verkenningen en patrouilles in de richting van de "canardiere" (eendenhoeve) en Rille uitgezonden. Mag vermeld worden deze uitgevoerd door de 1é compagnie, in de nacht van 12 op 13 juni 1915, onder leiding van hulpofficier Alleman bijgestaan door sergeant-majoor Suy en de sergeanten Fussen en Calberson.
Spijts alle genomen voorzorgen gelukt deze patrouille er niet in de vijande post, opgesteld aan de brug van Waelevaardeken, te verrassen en op te lichten. De vijand wordt opgeschrikt en schiet rode vuurpijlen af. Er volgt heftig geweervuur. De patrouille geraakt nochtans zonder verliezen, in onze linies terug. Een andere verkenning gaat uit in de nacht van 19 op 20 juni 1915. De groep bevat 2 officieren en 70 gegradeerden en soldaten.

In die periode, 10 januari tot 15 juli 1915, verliest het 5é Linie 1 officier (gedood) en 62 troep, waarvan 17 doden.
Het belgisch leger kennende zullen er waarschijnlijk geen lijsten zijn van wie er aan die patrouilles deelnam van die compagnie? Of nam heel die compagnie deel? Wat toch raar zou zijn, niet?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 5e linieregiment aan Dixmuide

Bericht door Paddy »

Dat is niet alleen zo voor het Belgische leger Yente. In verslagen van alle legers was er weinig aandacht voor de individuele man onder de rang van officier. Wanneer je toch een naam tegenkomt noemt dat "Vermeld in de Dagorder".
Deze vermeldingen ben ik momenteel aan het bundelen in een databank maar je begrijpt dat het nog een ruime tijd zal duren voor deze optimaal te benutten is om de volledige Eerste Wereldoorlog te bekijken.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: 5e linieregiment aan Dixmuide

Bericht door Yente »

Paddy schreef:Dat is niet alleen zo voor het Belgische leger Yente. In verslagen van alle legers was er weinig aandacht voor de individuele man onder de rang van officier. Wanneer je toch een naam tegenkomt noemt dat "Vermeld in de Dagorder".
Deze vermeldingen ben ik momenteel aan het bundelen in een databank maar je begrijpt dat het nog een ruime tijd zal duren voor deze optimaal te benutten is om de volledige Eerste Wereldoorlog te bekijken.
Dat snap ik zeker. Ik wens u veel succes met de databank en bedankt dat je die gaat bundelen.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Charly
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 aug 2012 20:24

5e linieregiment aan Dixmuide

Bericht door Charly »

Op 13 december 1915 sneuvelt Edmond-Gustaaf Geerts al ssoldaat van het 5de Linieregiment te Sint-Jacobskapelle; graf P004 in De Panne.
ABL14-18
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 apr 2012 17:25
Contacteer:

Re: 5e linieregiment aan Dixmuide

Bericht door ABL14-18 »

Hallo
Ik ben op zoek op een soldaat van 5linieregiment.
AUB, wil u me helpen?
Paul Gustave is in Profondeville geboren in 1892. (Dossier bij Evere)
op 1 augustus 1914, is hij soldaat aan 25e linieregiment.
Op 6 oktober, wordt hij in het 5de linieregiment veranderd, 2è cie/III bataillon, vervolgens 2è cie/II Bat, vervolgens 6è cie/II Bat.
Hij is gewond op 10 april 1918 en gaat aan het ziekenhuis aan Gravelines en Calais, vervolgens in een Frans ziekenhuis aan Pont (?) Gombaul (onleesbaar) (INDRE).
op 1 october, komt hij aan het kamp van Arvours terug en naar het Yserfront op 11 ocotbre 1918.

Ik zou willen weten of op 9 of 10 april 1918, was er een gevecht met 5de linieregiment ?
alvast bedankt voor uw antwoord.

Abl1418
Blog http://ceuxde14-18.skynetblogs.be/
hun herinnering behouden
walex
Berichten: 125
Lid geworden op: 03 nov 2011 17:46

Re: 5e linieregiment aan Dixmuide

Bericht door walex »

Toen ik deze morgent ging gaan werken en dat ik in de bus zat zag ik een wegke dat '5de linieweg' noemende.(in humbeek)
Dat maakte mij nieuwschierig :)
Na wat zoek op het internet heb ik deze site gevonden http://users.telenet.be/5linie/historie ... umbeek.htm



sorry niet echt voor u abl14-18, maar mischien voor Yente.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: 5e linieregiment aan Dixmuide

Bericht door Yente »

Bedankt Walem, interessante link. Helaas wel van de oorlog erna.
Maar toch bedankt. ;)
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 5e linieregiment aan Dixmuide

Bericht door Paddy »

op 24 december 1917 wordt de 6é Compagnie geleid door:
Kapitein Malfait, Reserve-luitenant Dosseray, en de hulp-onderluitenanten Rogiers & Nizet.

Het 5é Linie bezet op dat moment de sector Ramskapelle (ondersector Rijkenhoek), volgens de regimentsgeschiedenis zijn er in de periode april geen offensieven maar wel dagelijkse artilleriebeschietingen en nachtelijke verkenningen in niemandsland.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
ABL14-18
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 apr 2012 17:25
Contacteer:

Re: 5e linieregiment aan Dixmuide

Bericht door ABL14-18 »

Hallo,
Veel bedankt voor dit antwoord en waar ik de geschiedenis van dit regiment vinden, 5èlinieregiment waarvan u in uw antwoord spreekt?
Ik zou dan de gebeurtenissen zoeken wanneer de soldaat Paul G. in de andere 2è/III en 2è/II was. Het is de enige soldaat van de gemeente in dit 5de linieregiment.
Ik begrijp niet waarom.
alvast bedankt
Abl1418
http://ceuxde14-18.skynetblogs.be/
hun herinnering behouden
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 5e linieregiment aan Dixmuide

Bericht door Paddy »

Een regimentsgeschiedenis van het 5é Linie (Nederlandstalig) is te koop via de [link2]Koninklijke Vereniging 5 Linie Regiment vzw,http://www.vijfdelinie.be/[/link2].
Klik bovenaan "aandenken" en vervolgens links "gadgets", het boek kost 20€ en contactgegevens staan bovenaan de pagina.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: 5e linieregiment aan Dixmuide

Bericht door eaw458 »

Paddy schreef:Een regimentsgeschiedenis van het 5é Linie (Nederlandstalig) is te koop via de [link2]Koninklijke Vereniging 5 Linie Regiment vzw,http://www.vijfdelinie.be/[/link2].
Klik bovenaan "aandenken" en vervolgens links "gadgets", het boek kost 20€ en contactgegevens staan bovenaan de pagina.
Helaas pindakaas. Mij hebben ze verteld dat de laatse exemplaren voor de leden bestemd zijn.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
vic044
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 jul 2013 21:46

Re: 5e linieregiment aan Dixmuide

Bericht door vic044 »

Paddy schreef:PS. Heeft die man een naam? Misschien vind ik een vermelding in de dagorder terug.
Hallo Paddy

Interessant.
Zou je kunnen nakijken of er iets in de dagorders staat over "Josephus Kaers" aub?
Hij is gesneuveld op 13/07/1915 in St Jacques Capelle.

Alle informatie over deze persoon is meer dan welkom.

Veel succes met je databank. Lijkt mij een enorm werk waarvoor hartelijk dank trouwens.

Met vriendelijke groeten


stijn
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”