Rang der soldaten

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Rang der soldaten

Bericht door Sgt. Veldeman »

Hoe werd je rang bepaald ? En werd je eerst soldaat, dan soldaat 2e klasse en dan soldaat 1e klasse of hoe zit dat ?

mvg,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
AntonWillaert
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 mar 2012 15:36

Re: Rang der soldaten

Bericht door AntonWillaert »

hallo,

Ik zit met dezelfde vraag. In verband met mijn thesis over de Rijkswacht in 1914-1918 ben ik momenteel net begonnen met de strafdossiers van de Eerste Legerdivisie te doorploegen. Om hiervan een macrostudie te maken zou ik graag de rangen van de militairen versimpelen naar soldaat - onderofficier - officier - gendarme.

Mijn probleem is echter dat ik niet direct een lijst vind van de militaire graden zoals ze waren tijdens de eerste wereldoorlog. Momenteel is het -wegens mijn beperkte kennis- nog wat gissen of een brigadier nu een onderofficier is en een adjudant nu een officier.

Indien iemand mij zou kunnen helpen zou ik hem/haar zeer dankbaar zijn.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Rang der soldaten

Bericht door eaw458 »

AntonWillaert schreef:hallo,

Ik zit met dezelfde vraag. In verband met mijn thesis over de Rijkswacht in 1914-1918 ben ik momenteel net begonnen met de strafdossiers van de Eerste Legerdivisie te doorploegen. Om hiervan een macrostudie te maken zou ik graag de rangen van de militairen versimpelen naar soldaat - onderofficier - officier - gendarme.

Mijn probleem is echter dat ik niet direct een lijst vind van de militaire graden zoals ze waren tijdens de eerste wereldoorlog. Momenteel is het -wegens mijn beperkte kennis- nog wat gissen of een brigadier nu een onderofficier is en een adjudant nu een officier.

Indien iemand mij zou kunnen helpen zou ik hem/haar zeer dankbaar zijn.
Bij de gendarmen zit dat zo:

TROEP
Rijkswachter
Brigadier

ONDEROFFIEREN
Wachtmeester
Eerste Wachtmeester
Opperwachtmeester
Eerste Opperwachtmeester
Adjudant

OFFICIEREN
Onderluitenant
Luitenant
Kapitein
Kapitein-Commandant
Majoor
Luitenant-Kolonel
Kolonel
Generaal-Majoor
Luitenant-Generaal

Waarom zou je die graden versimpelen?

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Rang der soldaten

Bericht door canadian2nd »

Je hebt een "specialleke" voor de Rijkswacht vergeten Walter. Vanaf OWM tot en met ADC werd deze groep "Keuronderofficieren" genaamd.

in het leger bestond de graad van OWM niet.

een vergelijking Rijkswacht - Krijgsmacht

rijkswachter - soldaat
brigadier - corporaal
wachtmeester - sergeant
1e wachtmeester - 1e sergeant
opperwachtmeester - geen equivalent
1e opperwachtmeester - 1e Sgt Majoor
Adjudant - Adjudant
Adjudant-Chef - idem

grtn

canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Rang der soldaten

Bericht door eaw458 »

canadian2nd schreef:Je hebt een "specialleke" voor de Rijkswacht vergeten Walter. Vanaf OWM tot en met ADC werd deze groep "Keuronderofficieren" genaamd.
Oeps - inderdaad.
canadian2nd schreef:Adjudant-Chef - idem
Bestond die graad ook bij de gendarmerie van 14-18?

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Rang der soldaten

Bericht door canadian2nd »

Bedoel je ADC (Adjudant-Chef) of de "keuronderofficieren"
ADC bestond zeker tijdens WO 1 bij de Gendarmerie.
en de benaming "keuronderofficier" ook.
grt
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
AntonWillaert
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 mar 2012 15:36

Re: Rang der soldaten

Bericht door AntonWillaert »

Voor de macrostudie is het niet van zo'n belang of het nu een soldaat 2de klas of 1ste klas is die van iets verdacht wordt. Bij het onderscheid soldaat- onderofficier - officier- gendarme kan ik dan zien welke 'rangen' er het meest voorkomen, bij welke misdrijven bijvoorbeeld officieren vermeld worden, enz....
Tevens om mij ook wat werk te besparen want het gaat hier om een kleine 6000 klachten die bij de krijgsauditeur zijn toegekomen tussen 1918-1919 en dit slechts voor de 1ste legerdivisie. In de microstudie zal ik dan dieper ingaan op bepaalde dossiers.

Bedankt allesinds voor de info!
AntonWillaert
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 mar 2012 15:36

Re: Rang der soldaten

Bericht door AntonWillaert »

weet iemand of 'maréchal des logis' enkel gebruikt werd om een onder-officier van de gendarmes te benoemen of werd dit ook gebruikt voor sergeanten van de landmacht?
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Rang der soldaten

Bericht door Paddy »

'maréchal des logis' of wachtmeester werd (en wordt) gebruikt bij de (voormalige) Rijkswacht, Artillerie en Cavalerie. Een sergeant bij de Infanterie is gelijk aan een wachtmeester bij Cavalerie.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”