10 de Linie in sept/okt 1918

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
alexandre
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:53
Locatie: Landen (Vlaams-Brabant)

10 de Linie in sept/okt 1918

Bericht door alexandre »

Hallo,
Ik ben op zoek naar de posities van het 10 de Linieregiment tijdens de maanden september en oktober 1918. Kan er iemand me hiermee helpen?
Op het doodsprentje van soldaat Frederickx Joseph (geboren op 03 10 1894 te Erps-Kwerps) van de 9 de compagnie wordt er vermeldig gemaakt dat hij verwond werd te "Amersfeld" op 15 oktober 1918 maar ik kan dit helemaal niet thuisbrengen. Soldaat Fredrickx overleed op 09 november 1918 in De Panne en werd begraven op 11 november 1918.
Groetjes,
Alexandre
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 10 de Linie in sept/okt 1918

Bericht door Paddy »

In 1918 behoorde het 10é Linie tot de 4é Infanterie Divisie. We moeten Amersfeld dus zoeken in de buurt van Zarren, Handzame, Kortemark, Lichtervelde.
Een kaartje uit "Van de IJzer tot Brussel, Kol. S.B.H. b.d. Weemaes"
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
nickdracu
Berichten: 157
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:41
Locatie: Torhout

Re: 10 de Linie in sept/okt 1918

Bericht door nickdracu »

Inderdaad Amersveld ligt tegen zarren.
alexandre
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:53
Locatie: Landen (Vlaams-Brabant)

Re: 10 de Linie in sept/okt 1918

Bericht door alexandre »

Hallo,

Dank u voor de informatie.

Groeten,

Alexandre
Mark
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 aug 2011 11:44
Locatie: Bertem

Re: 10 de Linie in sept/okt 1918

Bericht door Mark »

Hallo iedereen. Toeval of niet maar door een heroplaaiend genealogisch onderzoek, ben ik sinds een aantal weken te weten gekomen dat soldaat oorlogsvrijwilliger Frederickx Joseph een verre verwant is. Elke informatie die ik kan vinden is dan ook belangrijk voor de vorming van zijn persoon en wat hij vooral tijdens 14-18 heeft moeten meemaken. Ik ga alvast deze site uitpluizen. Wie kan me meer gegevens bezorgen over hem of meedelen waar ik deze kan vinden ?
Een specifieke vraag aan Alexandre : Is het mogelijk om op de een of ander manier een afbeelding van het bidprentje te bekomen ?
snuffel
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 aug 2011 09:20

Re: 10 de Linie in sept/okt 1918

Bericht door snuffel »

het "Amersveld" is een gehucht van Handzame, deelgemeente van Kortemark W. Vl.
Een neef van mijn vader : Victor Callemeyn, was 2de luitenant bij het 10de Linie Regiment, en sneuvelde op 28 april 1918 bij een aanval op een Duitse art. waarnemingspost, geplaatst op de restanten van een molen aan het station van Langemark ( Martin Hill).
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 10 de Linie in sept/okt 1918

Bericht door Paddy »

Mark schreef:Hallo iedereen. Toeval of niet maar door een heroplaaiend genealogisch onderzoek, ben ik sinds een aantal weken te weten gekomen dat soldaat oorlogsvrijwilliger Frederickx Joseph een verre verwant is. Elke informatie die ik kan vinden is dan ook belangrijk voor de vorming van zijn persoon en wat hij vooral tijdens 14-18 heeft moeten meemaken. Ik ga alvast deze site uitpluizen. Wie kan me meer gegevens bezorgen over hem of meedelen waar ik deze kan vinden ?
Een specifieke vraag aan Alexandre : Is het mogelijk om op de een of ander manier een afbeelding van het bidprentje te bekomen ?
Bedoel je Frederickx Joseph, geboren te Erps-Kwerps op 03/10/1894, diende bij het 19é Linie als dienstplichtige van de klasse 1914 met legernummer 1563 en stierf aan zijn verwondingen te De Panne, Amb. "l'Océan" op 09/11/1918?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Mark
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 aug 2011 11:44
Locatie: Bertem

Re: 10 de Linie in sept/okt 1918

Bericht door Mark »

Bedankt Paddy,
Het is me echter niet duidelijk waarom hij enerzijds onder oorlogsvrijwilliger wordt gerangschikt en anderzijds werd ingelijfd als dienstplichtige van de klasse 1914. In het laatste geval zou hij rechtstreeks vanuit zijn militieplaats naar de IJzer getrokken zijn en 4 jaar aan het front gevochten hebben ?! Blijkbaar raakte Joseph Frederickx gewond te Amersveld op 15 oktober 1918. In het boekdeel 15 - België in oorlog, 1918 Doorbraak en Bevrijding van Roger Lampaert, wordt beschreven dat op 14 oktober de 10de divisie langs de Duitse 36ste Landwehrdivisie heen noordwaarts vooruitschuiven tot ten noordoosten van Kortemark. De Flandern I Stellung is daarmee door een gemeenschappelijke Frans-Belgische operatie volledig in geallieerde handen gekomen. Op 15 oktober trekt de 10de divisie zelfs nog verder op in noordoostelijke richting tot zij stil houdt voor het bos van Wijnendale. Mijn vermoeden is dat ofwel een verkeerde dag werd opgegeven, ofwel dat Joseph pas de volgende dag, nl op 15/10 van het slagveld werd gehaald. Hij werd naar het hospitaal L'Océan in De Panne gebracht waar hij aan zijn verwondingen overleed. Dit betekent dat hij waarschijnlijk daar op het militair kerkhof begraven ligt. Bestaat hiervan een namenlijsten ?

Mvg,
Mark
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 10 de Linie in sept/okt 1918

Bericht door Paddy »

De Panne, Belgische militaire begraafplaats:
http://www.abl1914.be/bwg/depanne.htm

Adinkerke, Belgische militaire begraafplaats:
http://www.abl1914.be/bwg/adinkerke.htm
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
fabienne
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mar 2012 10:56

Re: 10 de Linie in sept/okt 1918

Bericht door fabienne »

Hallo,

Ik wens in contact te komen met snuffel, familie van Victor Callemeyn gesneuveld op 29 april 1918. Victor is mijn grootnonkel van mij. Ik bezit talrijke foto's van hem, zijn afscheidsbrief aan zijn ouders en zijn slagvelddagboeken. Fabienne Callemeyn
Gebruikersavatar
Grenadier
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:02

Re: 10 de Linie in sept/okt 1918

Bericht door Grenadier »

Beste Fabienne, de gemakkelijkste manier om snuffel te contacteren is via PB. Als je in snuffel's bericht het PB icoontje (rechts op de pagina, onder zijn naam) aanklikt gaat je bericht rechtstreeks naar zijn mailadres.

Groetjes,

Wim2
Remember Brave Little Belgium
fabienne
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mar 2012 10:56

Re: 10 de Linie in sept/okt 1918

Bericht door fabienne »

dank!

Ongelofelijk dat ik via uw site, na zoveel jaren zoeken naar die tak van de familie, misschien nu in contact zal komen met die persoon! Hopen maar X
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 10 de Linie in sept/okt 1918

Bericht door Paddy »

fabienne schreef:dank!

Ongelofelijk dat ik via uw site, na zoveel jaren zoeken naar die tak van de familie, misschien nu in contact zal komen met die persoon! Hopen maar X
Voor zulke zaken is dit forum onder andere in 't leven geroepen en misschien hou je ons wel op de hoogte van de verdere ontwikkelingen ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: 10 de Linie in sept/okt 1918

Bericht door jef »

Fabienne, Snuffel,
Wellicht weet je dit...... in geval van niet:
Callemeyn.jpg
in december 1982 verscheen dit in : de Westvlaamse Gidsenkring. een 10 blz tellend artikel van Jose Vanbossele.
groeten,
Jef
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
mickabbl
Berichten: 45
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:46

Re: 10 de Linie in sept/okt 1918

Bericht door mickabbl »

Ik verkocht in 2007, een boek over de 10 ° lijn op een bepaald Patrick Dewolf ;)
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 10 de Linie in sept/okt 1918

Bericht door Paddy »

mickabbl schreef:Ik verkocht in 2007, een boek over de 10 ° lijn op een bepaald Patrick Dewolf ;)
Bedankt om er mij aan te herinneren Mick.
Dus uit "Historique du 10) Régiment de Ligne, J-Georges Swillen, 1939"

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”