Kapitein 2de klas

Van het prille begin tot de vooravond van de Eerste Wereldoorlog

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Kapitein 2de klas

Bericht door foxy.jack »

Ik lees dat in 1870 er naast kapitein 1ste klas - kapitein 2de klas er ook nog een graad kapitein 3de klas bestond naast luitenant en onderluitenant.
De graad vind ik terug in de Infanterie (alle regimenten) niet bij de Cavalerie & Artillerie & Genie.

Heeft iemand meer info over deze graad? Welke teken?

Groetjes
Foxy
RAL
Berichten: 186
Lid geworden op: 18 okt 2011 18:28

Re: Kapitein 2de klas

Bericht door RAL »

Ik dacht dat de term voor Kapitein bij de bereden troepen (Cav en art) toen Ritmeester was.
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Re: Kapitein 2de klas

Bericht door foxy.jack »

De graad van kapitein 3de klas heb ik in "Almanach Royal de Belgique" voor het jaar 1870 voor het eerst terug gevonden. In enkele vorige jaren werd deze niet gebruikt.

De Almanach Royal is het werk met het volledige overzicht van de administratieve - juridische - militaire (ook burgerwacht) diensten.
Wel interessant voor dienen die op zoek zijn naar de officierensamenstelling (tot onderluitenant) van elk regiment - eenheid.

Groetjes
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Re: Kapitein 2de klas

Bericht door foxy.jack »

Voor dezelfde officier (Cyclisten) vond ik zijn promoties:
lieutenant - nadien capitaine en second de deuxieme classe - nadien capitaine en second de première classe - nadien capitaine-commandant

In het Legermuseum kon men mij ook geen uitleg geven omtrent de graden "capitaine en second de deuxieme classe - nadien capitaine en second de première classe".

Misschien heeft iemand iets teruggevonden.

Groetjes

Foxy.
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914”