1830-1831

Van het prille begin tot de vooravond van de Eerste Wereldoorlog

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

1830-1831

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Bestaat er ergens een lijst met gesneuvelden van de onafhankelijkheidsstrijd van 1830 en 1831 met plaats van herkomst van de gesneuvelden en plaats en datum van overlijden?

Groeten,

Bram
handsome
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 apr 2012 12:57

Re: 1830-1831

Bericht door handsome »

http://arquebusiers.be/1830.htm

Is dat wat je bedoelt? De lijst zal wel niet volledig zijn...
handsome
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 apr 2012 12:57

Re: 1830-1831

Bericht door handsome »

Mijn betovergrootvader meldde zich in Tienen op 1 april 1812 als vrijwilliger voor het negende regiment huzaren van Napoleon. Hij trouwde braaf in Tienen op

1. Kan ik ergens vinden wat dat regiment zoals uitspookte voor 1815?
2. Hij trouwde in sept. 1817 (en werd barbier en "fabricant d'étoffes"). Ik veronderstel dat hijzelf niet meer aan gevechten heeft deelgenomen in 1830. Maar wat gebeurde er met "Belgische" soldaten (meer bepaald huzaren van het negende) na Waterloo?

Bedankt op voorhand!
handsome
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 apr 2012 12:57

Re: 1830-1831

Bericht door handsome »

Een neef van mijn betovergrootvader spiegelde zich wellicht aan de militaire avonturen van zijn oom en werd kurassier in het Eerste Regiment van het pas opgerichte Belgische leger. (Hij trouwde in 1833 in Doornik.)
Op het internet lees ik het volgende. Is dat dus allemaal op hem van toepassing? (Is het genoemde Eerste Regiment hetzelfde als het hier volgende Eerste Regiment Jagers te Paard??)

Historiek van het 1 Regiment Jagers te Paard: Het Regiment wordt vlak na de Belgische revolutie in september 1830 opgericht. Reeds op 2 oktober van dat jaar sticht kapitein Thierry in Doornik een compagnie ruiters waarbij zich al snel talrijke vrijwilligers en overgeblevenen van het zesde Huzarenregiment van het leger der Nederlanden voegen.
Bij decreet van het Voorlopig Bewind krijgt deze bonte groepering ruiters reeds op 23 oktober 1830 officieel de naam "Premier Regiment de Chasseurs à Cheval" onder bevel van Kolonel Moyard, de eerste Korpscommandant van het Regiment. Het Eerste Regiment Jagers te Paard is daarmee meteen het oudste Cavalerieregiment van het Belgische leger.

... in december 1830 stonden ze tegenover de Hollandse cavalerie onder de muren van Maastricht.

In juni 1831 ging het 1ste Jagers te Paard over van het Maasleger naar het Scheldeleger. Het is met dit leger dat het de veldtocht van augustus 1831, tiendaagse veldtocht genaamd, zal meemaken. Het Regiment bezette de voorposten van het leger in de richting Diest en woonde de slag om Leuven bij. Tussen Tienen en Leuven kwam het nog tot een botsing tussen de Hollanders en het Belgische Scheldeleger - waarbij die neef van mijn betovergrootvader?

Wel bedankt bij voorbaat!
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914”