Belgisch militair in Camp d'Auvours in APRIL 1914 !??

Van het prille begin tot de vooravond van de Eerste Wereldoorlog

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
steireken
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 dec 2013 23:15

Belgisch militair in Camp d'Auvours in APRIL 1914 !??

Bericht door steireken »

Ik ben in het bezit van een fotokaart van een Aalsters militair (sergeant foerier Jan-Frans Rabier) met op de achterkant een groet aan zijn familie en de vermelding 'Camp d'Auvours, APRIL 1914. Op zijn minst bizar aangezien België neutraal was en de aanwezigheid van een Belgisch militair in een Frans legerkamp dus zeer vreemd was.

- Kennen jullie andere voorbeelden van Belgische (beroeps)militairen die vóór de vijandigheden van augustus 1914 al in Frankrijk waren. En zo ja waarom?
- Jan-Frans is geboren in 1894 te Aalst (geboorteakte gezien), maar (vrij verre) afstammeling van een Franse ingeweken soldaat (halverwege 18e eeuw). Is het mogelijk dat hij opgeroepen werd voor Franse legerdienst?
- Is het mogelijk dat de datum geantidateerd werd omwille van censuur?

Veel vragen, dus :?

Ik heb in januari bij adj. Vantilborgh een aanvraag gedaan voor inzage van zijn militair dossier, maar tot vandaag nog geen reactie ontvangen. Hopelijk levert die bron meer info.
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Belgisch militair in Camp d'Auvours in APRIL 1914 !??

Bericht door Paddy »

Zou het niet gewoon om een schrijffout kunnen gaan? Als hij geboren is in 1894 en geen beroepsmilitair was behoorde hij naar alle waarschijnlijkheid tot de militieklasse 1914 en deze werd vervroegd opgeroepen in september 1914.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
steireken
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 dec 2013 23:15

Re: Belgisch militair in Camp d'Auvours in APRIL 1914 !??

Bericht door steireken »

Ik vermoed inderdaad een schrijffout of een verkeerde interpretatie van het handschrift...

Op dezelfde dag dat ik mijn bericht op dit forum postte, ontving ik het militair dossier van Adj. Van Tilborg :) . Een en ander werd duidelijk.
Mag ik zo vrij zijn hier toch nog enkele vragen te posten.

Een blad in het dossier vermeldt deze info:

- 23 septembre 1914: Au service au C.I. no 4
- 12 décembre 1915: au C.I.S.L.A. à Bayeux
- 24 février 1917: venu du C.I. Auvours et au front
- 26 août 1918: tué

Een ander blad:

- Durée de présence au front: 23 jours (23 septembre 1914 au 15 octobre 1914)
- Durée de présence à l' arrière: 27 mois et 39 jours (16 octobre 1914 au 23 février 1917)
- Durée de présence au front: 17 mois et 31 jours (24 février 1917 au 26 août 1918)

Nog een ander blad (strijdersfonds)

- 6/12/1914: caporal
- 10/01/1915: sergeant-fourier
- 18/08/1915: sergeant-major
- 02/07/1916: adjudant position: V.G.

Regiment: 8é Linie 1/2 (2 Cie)
maar ook: '1917/10/01: bij 3 Cie / 8 Linieregiment'

- Waar was het Centre d'instruction numéro 4 (C.I. 4) in september/oktober 1914 gevestigd? In Antwerpen?
- Of wijzen de 23 frontdagen (tot 15 oktober 1914) op onmiddellijke inzet van de lichting 1914 zonder opleiding?
- Tussen 15 oktober 1914 en 12 december 1915 ontbreekt info. Aangezien Jan-Frans vanaf 12/12/1915 in het C.I.S.L.A. in Bayeux was (opleiding instructeur), mag ik dan aannemen dat hij in de maanden ervoor ook in een C.I.S.L.A. was? De opleiding in Bayeux blijkt volgens mijn informatie een heroproep te zijn in een C.I.S.L.A.
- Als Jan-Frans in een C.I.S.L.A. opgeleid werd, moest hij dan niet de graad van onderluitenant hebben behaald?
- Wat betekent de V.G. in de regel: Grade: adjudant, position V.G.?
- Wat betekent de '1/2' in 8e Linie 1/2 (2Cie)
- Kan ik van de compagnienumers 2 en 3 afleiden welk type compagnie dat was (infanterie, hoofdkwartier, ...).
- Bij de plaats van overlijden wordt vermeld: sector Oudekapelle (?), heuvelkam nabij Rabbelaar. Wat is er op 26 augustus 1918 in die sector gebeurd bij de wacht van het 8e Linie? De Legerbode maakt
melding van 'Gewoone bommengevechten', die dag.

Lot's of questions ;) ...
groeten en alvast bedankt voor jullie aandacht.
Reeborre
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jun 2014 12:08

Re: Belgisch militair in Camp d'Auvours in APRIL 1914 !??

Bericht door Reeborre »

Beste,

Het C.I. # 4 was in AUVOURS in de buurt van Le Mans. of dit er al in september 1914 was weet ik niet.

Dat hij vanaf 23-9-1914 zowel in een opleidingscentrum als aan het front zou zijn , lijkt me eerder contradictorisch.

Zij traject is erg gelijkaardig aan dat van een oom van mij, en van enkele andere personen, waarvan ik het dossier heb ingezien.

Sommigen - meestal personen die hun humaniora gedaan hadden en dus meestal ook frans geleerd hadden - gingen bij het begin naar een C.I. maar bleven daar na hun eigen opleiding, om zelf ook opleiding te geven (bij hem van 16-10-1914 tot 11-12-1915).

Verschillende van deze instructeurs (ondertussen meestal sergeant geworden) werden naar het C[entre d’] I[nstruction] S[ous] L[ieutenants] A[uxilliaires] -I van Bayeux gezonden. Het is nog niet duidelijk of die 'I' slaat op Infanterie (dus te vergelijken met het CISLA Infanterie van Gaillon) of op Instructeurs. (allebei reeds tegengekomen)

De opleiding daar duurde ongeveer twee maanden, waarna men terug ging naar zijn vroeger (of een ander) C.I. Hij ging blijkbaar terug naar CI 4 te Auvours.

Deze officierenopleiding werd nog aangevuld met een verblijf van een tweetal weken in het C[entre d’] I[nstruction] M[itrailleurs] te Criel. En na weer een periode in hun C.I. ook nog een passage van een maand in het C[entre d’] I[nstruction] A[nciens] M[ilitaires] te Fécamp. Dat was opleidingscentrum van de Grenadiers waar ze een zwaar kamp van één maand meemaakten , om hun leiderschap in het oefenveld uit te testen).

Ondertussen waren ze al adjudant geworden.
In twee dossiers vond ik dat ze dan zelf vroegen om gedegradeerd te worden naar de graad van sergeant, om zo naar het front te kunnen/mogen vertrekken. De reden of de logica daarvan heb ik nog niet begrepen. Ze werden dan later aan het front terug adjudant en later hulp-onderluitenant (sous lieutenant auxiliary). Die graad kreeg men trouwens niet voor men op het terrein gepresteerd had.

Ik weet niet of dit verloop ook overeenkomt met uw persoon.

groeten,


PS
zou V.G. niet volontaire de guerre kunnen zijn ?
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2269
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Belgisch militair in Camp d'Auvours in APRIL 1914 !??

Bericht door Bram1940 »

steireken schreef: - Wat betekent de '1/2' in 8e Linie 1/2 (2Cie)
Tweede compagnie, eerste bataljon, 8 Linie

Groeten,
Bram
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914”