shakoplaat 1831 met Romeins cijfer

Van het prille begin tot de vooravond van de Eerste Wereldoorlog

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

shakoplaat 1831 met Romeins cijfer

Bericht door marcbrans »

Zoals de titel al zegt: wie droeg er op het hoofddeksel een shakoplaat met Romeins cijfer?
Kennis van me heeft zulk een plaat, zilverkleurig, evenwel niet met het cijfer er op gelegd maar wel uitgezaagd.
Heb er niets over kunnen terugvinden, van die periode is mijn documentatie net iets te beperkt :?
dank alvast.

marc
Gebruikersavatar
Drackx
Berichten: 440
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:52

Re: shakoplaat 1831 met Romeins cijfer

Bericht door Drackx »

Hallo Marc,
In eerste instantie zou ik denken aan de Shakoplaat van de 1ste linie model 1831 (boek Urbain Huyghebaert)
Dat is de enige shakoplaat die ik ken met een Romeinse 1 er op.
Allerbeste groeten,
Filip
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: shakoplaat 1831 met Romeins cijfer

Bericht door marcbrans »

Drackx schreef:Hallo Marc,
In eerste instantie zou ik denken aan de Shakoplaat van de 1ste linie model 1831 (boek Urbain Huyghebaert)
Dat is de enige shakoplaat die ik ken met een Romeinse 1 er op.
Allerbeste groeten,
Filip
Klopt Filip, dat is ook het eerste boek dat ik vastgenomen heb.
Maar linieregimenten hadden toch een Arabisch cijfer ipv Romeins cijfer, niet? Of lees ik al mijn KB's verkeerd?

Om deze gaat het dus:
Afbeelding

Afbeelding

Zoals u kan zien is het een plaat model 1830 (met staak en vrijheidsmuts) die, in het voorjaar van 1831 (was het in mei? Ik kan op dit moment niet aan mijn KB's) "aangepast" is aan de nieuwe norm door die staak en muts af te breken van de leeuw. Dit heb ik al meer gezien en is niet uitzonderlijk. Gemakkelijker dan te wachten op het aanmaken van een nieuwe matrijs en het vervaardigen van het vanaf dan geldende model.
OF
De plaat heeft een ongelukje gehad...

Ook het bevestigingssysteem door middel van gaatjes waarmee de plaat op de shako genaaid werd, is niet zo uitzonderlijk.
Let ook op het feit dat de plaat in wit metaal is.

alvast dank voor enig antwoord ;)
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914”