Herkent iemand deze herdenkings-speldjes?

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
ericvb
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 feb 2018 18:22

Herkent iemand deze herdenkings-speldjes?

Bericht door ericvb »

Bij de erfgoedkring van Meise doken onlangs twee pins voor revers op die duidelijk Belgisch zijn en refereren naar de militaire gebeurtenissen van 1940.
Doen deze pins bij iemand een lichtje branden?
Kent iemand de origine ervan of verdere info?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Herkent iemand deze herdenkings-speldjes?

Bericht door jef »

Hallo,
Samen met een goeie vriend zijn we gelijkaardige pin's aan het catalogeren en ik heb even de fiches genomen. Jammer genoeg kan ik geen uitsluitsel geven tot welke organisatie de pins in eerste bericht behoren. We zijn nog altijd aan het zoeken, het is een studie die kleinschalig begon, maar wat mij betreft toch een beetje uit de hand loopt. Ik wist niet dat er zoveel knoopsgatkentekens met betrekking tot WOI of WOII bestonden. Toch even deze oproep: mocht iemand lidkaarten of documenten bezitten van minder bekende veteranen organisaties, heel graag een scan voor mijn documentatie. In deze coronaperiode zit iedereen zijn collectie een beetje te ordenen. Mochten jullie iets vinden, graag een seintje.
Nu terug naar die kentekens. Er zijn er een tweetal die gelijkenis vertonen:
KSB's.jpg
Nr 1 vertoont gelijkenis , gelijke symbolen, maar toch een ID van een geïdentificeerde veteranenorganisatie ANC.
nr 2: Ik denk dat we eerder moeten zoeken bij nr2, Er worden ook gelijke symbolen gebruikt. Op de eerste pin is er identificatie. We vonden reeds enkele types waarvan we denken dat ze tot dezelfde vereniging behoort. De verschillende types vinden jullie hier in bijlage. Meer dan waarschijnlijk bestaan er nog andere types????. Ik kan maar met zekerheid zeggen als de pin's in het eerste bericht tot deze groep behoren tot er documenten/lidkaarten gevonden worden met dit logo.

Excuses dat ik geen zekerheid kan geven, maar misschien is dit bericht het begin van identificatie.
Beste groeten en stay safe.
Jef
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ericvb
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 feb 2018 18:22

Re: Herkent iemand deze herdenkings-speldjes?

Bericht door ericvb »

Beste,
Die twee laatste pins onderaan rechts op de foto bij categorie 2 en die bij ons blijken zowat rechtstreekse varianten van mekaar te zijn, dus daar zit je heel waarschijnlijk op het juiste pad...
Wat ons nog maar eens doet besluiten dat er nog véél onontgonnen gebieden zijn in onze onmiddellijke omgeving...
in ieder geval: al hartelijk dank voor jouw reactie en succes met jouw catalogeringswerk!
Met vriendelijke groeten,
Eric.
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Herkent iemand deze herdenkings-speldjes?

Bericht door jef »

Die twee pin's lijken goed op elkaar, maar hebben een verschillende zool ( bevestigingsplaatje) wat bewijst dat ze ofwel op verschillende tijdstippen, ofwel door verschillende firma's vervaardigd werden.
Mocht er iemand documenten /lidkaarten/ medaille oorkonden/diploma's vinden heel graag een scan/foto.
Met dank,
Jef
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Herkent iemand deze herdenkings-speldjes?

Bericht door jef »

Eric zou ik een foto mogen van de achterkant van deze speldjes. Het ziet er een andere zool uit. Een volledige zool, de speldjes in mijn afbeeldingen hebben twee verschillende uitsparingen. Jouw speldjes hebben misschien zelfs de naam van fabrikant?
Met dank,
Jef
93575506_10220000555618690_8921440873942614016_o.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ericvb
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 feb 2018 18:22

Re: Herkent iemand deze herdenkings-speldjes?

Bericht door ericvb »

Jef,
sorry voor het wat late antwoord, maar corona verhindert vele contacten.
De eigenaar liet ons tenslotte weten dat er op de achterkant of zolen geen namen of merktekens staan.
Wel wist hij nog te vertellen dat hij ze te pakken had gekregen toen de sporttrofeeënwinkel en medaille-perserij De Melio (Strombeek-Bever) werd opgedoekt. Deze laatste schijnt zijn ontwerpen meestal te laten maken hebben door de "Arts et Métiers" in Brussel, maar of deze stukken ook via daar herkomstig zijn is waarschijnlijk niet meer te achterhalen (het archief van De Melio schijnt verloren te zijn gegaan)...
Indien de maatschappij terug wat meer ontspannen kan draaien, probeer ik nog een foto van de zolen te maken, maar verwacht er dus niet teveel van...
Met vriendelijke groeten,
Eric.
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Herkent iemand deze herdenkings-speldjes?

Bericht door jef »

OK dank je. Stay safe.
Jef
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”