loteling?

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
browneyes
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jun 2011 13:09

loteling?

Bericht door browneyes »

deze week zag ik op de zoekertjessite 2dehands.be een GLAZEN MURANO WANDELSTOK. Verhaal erbij is dat, rond de eeuwwisseling, de familie van een loteling een GLAZEN WANDELSTOK kreeg die dan op een zichtbare plaats gehangen werd om aan bezoekers duidelijk te maken dat hun zoon aan het front vocht of toch tenminste onder de wapens was. Als de zoon terug kwam van het front werd de stok vernield. Indien de zoon echter sneuvelde bleef zijn wandelstok heel.
Ik heb gezocht op internet maar buiten dit zoekertje nergens dat verhaal gevonden. Klopt dit allemaal of is dit gewoon een verkooppraatje?
Alvast bedankt voor jullie gewaardeerde medewerking.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: loteling?

Bericht door Walesha »

Of het al dan niet waar is laat ik in het midden hoewel ik het wel een raar verhaal vind... ik heb nog nooit gehoord van een glazen wandelstok.
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: loteling?

Bericht door nick »

=> Broodje-aap verhaal...

=> Heeft inderdaad te maken met de 'loteling'...

=> Diegenen die eruit geloot waren kochten of kregen zo'n wandelstok en gingen serieus op de lappen (kroegentocht), het was de kunst om heelhuids terug thuis te raken met de intacte wandelstok die daarna op een ereplaats werd gehangen naast het ingekaderde 'lotje'...

Groeten,

Nick
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”