Ordonnance - Zedelgem

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Osbilck
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jun 2018 09:12

Ordonnance - Zedelgem

Bericht door Osbilck »

Goeiemorgen,
Aan de ingang van het voormalig munitiedepot te Zedelgem staat een sculptuur (jammer genoeg te verkommeren) van Sint-Joris en de Draak. Links onder het monument bevindt zich een wapenschild. Naar mijn bescheiden mening het algemeen mutskenteken van het wapen 'Ordonnance'. De sculptuur werd gemaakt door Duitse krijgsgevangenen 1945-'46. Bestond dit wapen/kenteken toen reeds, of werd dit op een latere datum aangebracht? Waar kan ik meer info krijgen over de groep 'Ordonnance'?
Vriendelijke groet....
Algemeen Mutskenteken - Ordonnance.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Osbilck
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jun 2018 09:12

Re: Ordonnance - Zedelgem

Bericht door Osbilck »

Sint Joris en de Draak
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Ordonnance - Zedelgem

Bericht door canadian2nd »

Het kenteken Ordonnance is een voortvloeisel uit het kenteken WO II ROAC (Royal Army Ordnance Corps) na de 2e WO.

Het kenteken werd dus na WO II op dit prachtige kunstwerk aangebracht.
Jammer eigenlijk dat ze dit kunstwerk niet in ere herstellen … maar niemand kijkt nog om … logisch als je weet wat daar allemaal gebeurd is …
Ik denk dat iedereen deze verschrikkelijke periode tijdens en na de oorlog zo snel mogelijk wil vergeten. Wat ze die mensen daar allemaal aangedaan hebben …


zie ook :

http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=24&t=6393

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Osbilck
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jun 2018 09:12

Re: Ordonnance - Zedelgem

Bericht door Osbilck »

Beste Jan,
Bedankt voor het antwoord.
Toch lijkt het me vreemd dat een Belgisch wapen uit een Brits corps komt. Heb je daar enige info rond?

Verder moet ik wel zeggen dat er toch enige beweging in het Zedelgemse dossier komt. De gemeenten Jabbeke en Zedelgem en Agentschap Natuur en Bos (eigenaars) en de Vlaamse Landmaatschappij maken werk van de toegankelijkheid van het gebied (munitiedepot, voormalig krijgsgevangenenkamp) tegen 2020. De gidsenopleiding is gestart en er zijn werken ter plaatse bezig. Van restauratie van de kunstwerken is nog geen sprake, enkel een consolidatie. Met andere woorden behoeden voor verdere aftakeling.

Mocht je interessen hebben in enkele artikels dat ik schreef over het krijgsgevangenenkamp dan wil ik die graag doormailen. Aan iedereen die belangstelling heeft trouwens. Het is (voorlopig) nog niet het 'gehele' verhaal maar enkele indrukken die ik zelf interessant vind.
Ik was trouwens (als nieuw lid) verrast enkele screenshots van mijn ter-ziele-gegane webstek te zien over het PoW-camp Zedelgem.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Ordonnance - Zedelgem

Bericht door canadian2nd »

"Toch lijkt het me vreemd dat een Belgisch wapen uit een Brits corps komt. Heb je daar enige info rond? "

Dit is logisch. Na WO II werd het nieuwe Belgische leger gespiegeld aan het Britse en veel nieuwe eenheden werden naar analogie van hun Britse kompanen hier ook opgericht, vooral qua logistiek. Zodus …

Ik wacht op de volledige uitleg van jou over het kamp.

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”