eretekens en medailles grootvader

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
prosti
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2015 16:54

eretekens en medailles grootvader

Bericht door prosti »

overzicht eretekens parain verkleind.jpg
hallo,

tijdens het surfen op het net, ben ik bij jullie terecht gekomen en heb ik gemerkt dat er reeds een aantal personen mij voor zijn geweest. Met de dezelfde vragen...
ik doe graag een oproep naar de kenners onder jullie om de medailles te identificeren, want ik zoek me suf op het net, en vind slechts een aantal eretekens terug.
mijn grootvader is gisteren overleden, ik vind dat ik zijn eretekens nogmaals moet mededelen aan de familie.

alvast bedankt,
mvg,
Kevin
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
prosti
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2015 16:54

Re: eretekens en medailles grootvader

Bericht door prosti »

wat ik ondertussen zelf heb gevonden, dat vermoed ik toch:

1. officier in de Leopoldsorde
2. officier in de Kroonorde
5. Kruis van Politiek Gevangene (met 7 sterren)
7. Het Oorlogskruis 1940-1945 met bronzen palm / monogram L (de betekenis L is mij een raadsel)
11. officier in de Orde van Leopold II
17. Herinneringsmedaille oorlog 1940-1945

Erekruis van verdienst van het geheim leger??

ben ik reeds op goede weg?

mvg,
kevin
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: eretekens en medailles grootvader

Bericht door canadian2nd »

Nick was mij voor, maar ik denk dat 1. Kruis van Officier in de Leopoldsorde de burgerlijke versie is. De militaire versie is met twee gekruiste zwaarden tussen kroon en kruis.


mvg
canadian
Laatst gewijzigd door canadian2nd op 23 jan 2015 20:55, 3 keer totaal gewijzigd.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: eretekens en medailles grootvader

Bericht door nick »

Hallo,

Hieronder de identificatie van enkele medailles:

1 Officier Leopoldsorde
2 Officier Kroonorde
5 Kruis politiek gevangene
7 Oorlogskruis WOII met palm
8 Ridder Kroonorde met gekruiste zwaarden
9 Ridder Leopold II met palm
10 Gouden palmen Kroonorde
11 Officier orde Leopold II
17 Herinneringsmedaille WOII
19 Militair ereteken eerste klasse
25 Medaille oorlogsvrijwilliger WOII
26 Medaille gewapende weerstander

18 - 20 - 21 - 22 - 23 zijn van Imosphinx, vereniging die zichzelf eretekens toekent, in mijn ogen qua verdienste van nul of generlei waarde... Iedereen die ooit soldaat geweest is kan daar lid van worden en zichzelf laten decoreren... Zie link: http://www.imosphinx.eu/
13 tem 16 zijn eretekens van de unie van het geheim leger

Enkele bedenkingen:
- kan niet van dezelfde persoon zijn, n° 8 werd vb toegekend aan oudstrijders van WOI
- militair ereteken eerste klasse wordt toegekend aan militairen beneden de rang van officier met 15 jaar dienst, is jouw grootvader beroepsmilitair geweest?
- indien positief, kan je zijn dossier opvragen en vind je daarin de toegekende eretekens

Hopelijk kan je iets doen met deze info.

Groeten,

Nick
prosti
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2015 16:54

Re: eretekens en medailles grootvader

Bericht door prosti »

canadian2nd schreef:Nick was mij voor, maar ik denk dat 1. Kruis van Officier in de Leopoldsorde de burgerlijke versie is. De militaire versie is met twee gekruiste zwaarden tussen kroon en kruis.


mvg
canadian

idd dat klopt, hij is na de oorlog tewerkgesteld bij de BOB van de voormalige Rijkswacht.
prosti
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2015 16:54

Re: eretekens en medailles grootvader

Bericht door prosti »

nick schreef:

Enkele bedenkingen:
- kan niet van dezelfde persoon zijn, n° 8 werd vb toegekend aan oudstrijders van WOI
- militair ereteken eerste klasse wordt toegekend aan militairen beneden de rang van officier met 15 jaar dienst, is jouw grootvader beroepsmilitair geweest?
- indien positief, kan je zijn dossier opvragen en vind je daarin de toegekende eretekens

Hopelijk kan je iets doen met deze info.

Groeten,

Nick
bedankt Nick om mij al een en ander te verduidelijken,
mijn grootvader wist me nog te vertellen dat hij na de oorlog gediend heeft bij de BOB van de Rijkswacht.
aangezien dat vroeger een deel van het leger was, zou het niet kunnen zijn dat hij zo het militair ereteken eerste klas werd toegekend (15 jaar dienst)?
later zou het volgens Wikipedia mogelijk zijn geweest om van onderofficier via sociale promotie op te klimmen tot officier en zo de eretekens van officier heeft verkregen?

ik vind het bizar dat hij een ereteken van 14-18 zou hebben verkregen? hij wist me aan tafel te vertellen dat dit al zijn medailles waren. (nummer 8)

alvast bedankt om het al wat duidelijker te maken,
ik blijf nog verder zoeken naar de resterende medailles. ( 3 , 4 , 6 , 12 en 24 )
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: eretekens en medailles grootvader

Bericht door canadian2nd »

De nummers 8 - 9 - 10 - 19 zijn militaire eretekens die werden uitgereikt aan een onderofficier (ook BOB = Rijkswacht = legeronderdeel) respectievelijk voor 35 - 30 - 25 en 15 jaar dienst (anciënniteit) - maar dan ZONDER de gekruiste zwaarden of de palm op het lint.
Alles met een rozet op het lint is in feite bedoeld voor een officier (militair) (1 - 2 - 11) waarvan 1 het burgerlijk ereteken is voor Officier in de Leopoldsorde.
vele raadseltjes nog op te lossen ...
mvg
canadian
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: eretekens en medailles grootvader

Bericht door guerramundial1 »

De eretekens 3 & 4 zijn de "Croix des Chevaliers de la Fédération de l'Ordre du Mérite des Glaives", (Ridderkruis van de Federatie van de Orde van Verdienste van zwaarden), niet officiele eretekens.

Nummer 9, het Ridderkruis van de Orde Leopold II met L-palm werd uitgereikt voor oorlogsfeiten.

Wat betreft nummer 8, hoort hier inderdaad niet thuis, maar het zou kunnen dat de juwelier geen zwaarden met 40-45 en dus die maar van 14-18 erop gehangen??? Typische Belgische oplossing?????

Men mag de Officier-kruizen van de Belgische Orden ook niet verwarren met de rang van officier in het leger. Het is natuurlijk gemakkelijker voor een officier als voor een soldaat om dergelijke eretekens te bekomen (oorlogsfeiten, dienstjaren...). En indien hij al het Ridderkruis in LOII (met palm) en Kroonorde (met zwaarden) had, dan schuift de "schaalverdeling" dus zogezegd op (men kan nooit een orde verkrijgen die lager is dan die men reeds bezit (hier waren - ook typisch Belgisch- wel enkele uitzonderingen op..).

MVG

Wim
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
prosti
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2015 16:54

Re: eretekens en medailles grootvader

Bericht door prosti »

ik heb ondertussen dankzij jullie hulp een mooie samenstelling van de officiële en niet officiële eretekens kunnen samenstellen.
er rest mij enkel nog van een aantal (vooral niet officiële) eretekens, de toekenningsvoorwaarden op te zoeken. die vind ik wel mits een beetje 'googlen'

enkel nr 24 rest voor mij een vraagteken.
via mail heb ik van iemand te horen gekregen dat het onbekend is, maar hangt blijkbaar merkwaardig genoeg aan een lint van een officieel Vietnamees ereteken??
dit is wel een raadsel die ik niet direct kan plaatsen. :)

in ieder geval wil ik jullie in naam van de familie van harte bedanken voor de hulp.

met vriendelijke groet,
kevin
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: eretekens en medailles grootvader

Bericht door guerramundial1 »

prosti schreef:ik heb ondertussen dankzij jullie hulp een mooie samenstelling van de officiële en niet officiële eretekens kunnen samenstellen.
er rest mij enkel nog van een aantal (vooral niet officiële) eretekens, de toekenningsvoorwaarden op te zoeken. die vind ik wel mits een beetje 'googlen'

enkel nr 24 rest voor mij een vraagteken.
via mail heb ik van iemand te horen gekregen dat het onbekend is, maar hangt blijkbaar merkwaardig genoeg aan een lint van een officieel Vietnamees ereteken??
dit is wel een raadsel die ik niet direct kan plaatsen. :)

in ieder geval wil ik jullie in naam van de familie van harte bedanken voor de hulp.

met vriendelijke groet,
kevin
Daar het ook om een niet officiële herdenkingsmedaille gaat, is het goed mogelijk dat ze het lint gewoon hebben overgenomen...

MVG

Wim

P.S. Ik zou toch zijn dossier eens opvragen, zo krijg je een duidelijke kijk op de vragen die hier al werden gesteld en mogelijke antwoorden op de raadsels...
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: eretekens en medailles grootvader

Bericht door jef »

Kevin,
Het spijt me te horen dat je grootvader onlangs overleden is... daarom wens jou en je familie heel veel sterkte toe.
Bij overlijdens gaan dikwijls veel waardevolle spullen verloren tijdens een opkuis. Ik zou je aanraden eens goed te kijken of je de oorkonden, diploma's en brevetten van de medailles niet terugvind. Als ik je eerste post lees dan ben ik er heel zeker van dat je grootvader heel fier was op zijn medailles. Hij was ook de man niet om die documenten weg te werpen, alles zal ergens in een grote enveloppe zitten.... Met een beetje geluk vind je de enveloppe en terzelfdertijd een flinke brok geschiedenis.
Succes,
Jef
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”