medailles

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Vergucht
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 dec 2013 20:38

medailles

Bericht door Vergucht »

Ik ben bezig allerhande medailles te verzamelen, deze worden ondermeer te koop aangeboden op ebay en andere.
Mijn vraag is of deze nu orginele zijn of niet?
Sommigen blinken nog zo mooi dat ik er mij daar toch een aantal bijstel.
na 100 jaar of ouder zien zij er bijna als nieuw uit.
Weet er iemand of er op de markt een publikatie bestaat over de uitgegeven medailles?
Mijn inziens bestaan er toch heel wat.!

bedankt voor jullie reactie
Vergucht
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 dec 2013 20:38

Re: medailles

Bericht door Vergucht »

Vergucht schreef:Ik ben bezig allerhande medailles te verzamelen, deze worden ondermeer te koop aangeboden op ebay en andere.
Mijn vraag is of deze nu orginele zijn of niet?
Sommigen blinken nog zo mooi dat ik er mij daar toch een aantal vragen bijstel
na 100 jaar of ouder zien zij er bijna als nieuw uit.
Weet er iemand of er op de markt een publikatie bestaat over de uitgegeven medailles?
Mijn inziens bestaan er toch heel wat.!

bedankt voor jullie reactie
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: medailles

Bericht door jef »

Beste Vergucht,
U stelt daar een vraag waar er geen kant en klaar antwoord voor bestaat.
Wat de Belgische medailles betreft kun je al aardig uit de voeten met http://users.skynet.be/hendrik/nl/N-Hoek.html
en onderstaand boek. Er zijn er natuurlijk veel meer boeken. Via google vind je ongetwijfeld medaillesites en boeken. Er bestaan inderdaad naslagen en kopies. Via info in boeken en medaillesites zul je leren welke medailles zeldzaam zijn en welke niet.
Gewone en alledaagse medailles worden volgens mij (nog) niet gekopieerd. Van de zeldzame moet je opletten......die zijn natuurlijk duurder, en waar geld mee gemoeid is.... zijn er kapers op de kust.
Als je er geld wil tegenaan gooien koop je best bij een betrouwbare dealer en vraag raad op beurzen, bekijk medaillefora en probeer er iets uit te leren.
succes,
Jef
Borne.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: medailles

Bericht door Walesha »

Dit is idd geen gemakkelijke vraag... er is veel namaak op de markt en met de huidige technologieën wordt het alsmaar moeilijker om echt van namaak te onderscheiden, dan moet je al bijna een expert ter zake zijn.
Dikwijls zit het verschil in kleine details die niet zo direct opvallen, zelfs stempels en inscripties worden bijna perfect nagemaakt!
Ook ik raad je aan je eerst goed te documenteren en contacten te zoeken met andere verzamelaars die je allicht wegwijs kunnen maken in die materie zodat je de kleine addertjes onder het gras kan vinden.
Ik raad je ook af die zaken aan te kopen via Ebay en dergelijke sites want dat is per definitie onbetrouwbaar. Menigeen komt hier bedrogen uit! Een medaille moet je kunnen BEkijken, voelen en bestuderen tot in het kleinste detail wat op afstand dus onmogelijk is.
Oorlogsverzamelaar
Berichten: 102
Lid geworden op: 31 jul 2014 21:53

Re: medailles

Bericht door Oorlogsverzamelaar »

Beste,

Ik verzamel ook medailles uit WO1.

Er zijn bepaalde gouden regels bij de aankoop.

Het is niet omdat ze er oud uitzien dat ze oud zijn, en omgekeerd geldt hetzelfde. De namakers weten dit ook en doen de namaak er oud uitzien.

Tevens deel ik mee dat de kans dat de Belgische medailles WO1 quasi niet nagemaakt worden. Dit omdat de verkoopprijs van de originele redelijk laag ligt, dus de winst voor namaak redelijk klein...

Gebruik bij de aankoop ook een magneet en kijk naar de las, soldeer, gietgaten...

Gebruik uw neus, geschiedenis ruikt....

Duitse medailles worden veel nagemaakt, Belgische minder...

MVG

David
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”