Info over mijn overgrootvader

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Pezerik6
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 nov 2013 20:26

Info over mijn overgrootvader

Bericht door Pezerik6 »

Beste forumleden,

Ik ben op zoek naar info over mijn overgrootvader die een oudstrijder was van 14-18. Dit. Staat tevens op zijn grafzerk te lezen.
Mijn grootvader wist me voor zijn overlijden nog te vertellen dat zijn vader gewond terug was gekomen uit de oorlog en dat dit waarschijnlijk ergens in frankrijk aan het front moest gebeurt zijn. Hij sprak blijkbaar nooit over zijn belevingen.
Zijn naam was Carvers Joseph Ludovicus. Hij was geboren op 18 december 1894. Hij woonde in Wuustwezel.
Ik zou graag iets meer van hem weten. Kunnen jullie me helpen?
Alvast bedankt.
SMH
Berichten: 66
Lid geworden op: 27 mar 2012 19:39

Re: Info over mijn overgrootvader

Bericht door SMH »

Vind geen Carvers terug in het guldenboek of in de onlinelijst van het koninklijk militair museum. Ook niet als ik op Wuustwezel of de geboortedatum zoek....
Sorry.

http://www.tenboome.webruimtehosting.ne ... enboek.htm
http://www.klm-mra.be/klm-new/nederland ... tartpagina
Pezerik6
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 nov 2013 20:26

Re: Info over mijn overgrootvader

Bericht door Pezerik6 »

Heb ik ook al gezocht maar ook niks gevonden, ik ga eens horen bij de gemeentelijke diensten en hen gevraagd aan van tilborg of hij iets meer weet, dus afwachten zeker.
Ben eigenlijk wel benieuwd of er iets te vinden is.
Alvast bedankt.
Pezerik6
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 nov 2013 20:26

Re: Info over mijn overgrootvader

Bericht door Pezerik6 »

Ik heb de jongste zoon van mijn overgrootvader gebeld en hij bevestigde me dat zijn vader, hij was de jongste thuis, dus veel weet hij er niet van, wel degelijk gewond is geraakt aan een arm en been ten gevolge van schrapnellen in 14-18.
Hij vertelde ook dat zijn vader nooit over de oorlog heeft verteld en dat hij zich schaamde over zijn verwondingen en nooit liet zien aan zijn kinderen. Hij is later, in 1958 gestorven ten gevolge van de granaatscherven die nog in zijn been zaten.
Het moet echt wel de hel geweest zijn dat men er zelfs thuis niet over kon spreken.
Ben echt benieuwd wat ik ga vinden, tot hiertoe heb ik niet veel buiten wat verhalen van verschillende familieleden, maar veel verder kom ik niet.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Info over mijn overgrootvader

Bericht door Yente »

Hou ons zeker op de hoogte! Aangezien de man in 1894 geboren is zou Xavier Van Tilborg het dossier moeten hebben, als het bewaard is gebleven natuurlijk
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Pezerik6
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 nov 2013 20:26

Re: Info over mijn overgrootvader

Bericht door Pezerik6 »

Ik heb vandaag de bevestiging gekregen van de plaatselijke heemkundige kring dat mijn overgrootvader wel degelijk verminkt is teruggekomen van het front.
Volgende week kan ik alles gaan inkijken, ben benieuwd.
Pezerik6
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 nov 2013 20:26

Re: Info over mijn overgrootvader

Bericht door Pezerik6 »

Ik heb de info kunnen inkijken.
Er bestaat een boekje geschreven door Jos Tysmans in 1923 over Wuestwezel en de oorlog van 1914-1918.
Daarin staat vermeld dat Carvers Lodewijk ( wat vlaams is voor ludovicus) verminkt uit de strijd is gekomen na een granaatinslag, en hierbij zijn linkerhand en arm onherstelbaar waren.
Wanneer of waar stond hierin niet vermeld.
Ik zoek verder. Ik heb ook foto's van hem gevonden in uniform. Misschien dat dit kan helpen voor het bepalen van zijn regiment?
Ik hoor het wel.

K.
Pezerik6
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 nov 2013 20:26

Re: Info over mijn overgrootvader

Bericht door Pezerik6 »

Ik heb van de gemeente een aantal documenten gekregen waarin staat dat mijn overgrootvader in de militieklas van 1914 zat en als 24 ste op de alfabetische lijst stond in de provincie Antwerpen, iemand een idee waar ze zijn ingezet of wanneer?
Graag had ik het vernomen via jullie.
Alvast bedankt.
Pezerik6
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 nov 2013 20:26

Re: Info over mijn overgrootvader

Bericht door Pezerik6 »

Ik heb antwoord gekregen van van tiborgh, mijn overgrootvader was lid van de 6e divisie, 2e regiment karabiniers, 4 compagnie. Hij was actief aan het front van april 1915 tot de dag van zijn verwondingen op 24 mei 1915 te Steenstraete.
Volgens mij was hij dus betrokken bij de tweede slag van Ieper of ben ik fout?
Voor de rest heb ik op het net niet veel teruggevonden op het net over het 2e regiment karabiniers.
Hij heeft verschillende eretekens gekregen en zou vuurkaart hebben met nr 7488?
Ga toch eens kijken in Steenstraete om te kijken waar dit juist gebeurd is.
Alle info meer dan welkom.
Pezerik6
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 nov 2013 20:26

Re: Info over mijn overgrootvader

Bericht door Pezerik6 »

Boeken?
Nee serieus, ik ga dit zeker eens opzoeken. Bedankt voor de info.
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”