Model C

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
SciencePress
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 jun 2013 15:52

Model C

Bericht door SciencePress »

Zie ook mijn mededeling onder de oproep van VRT-medewerker Vleugels...
Als journalist publiceerde ik vorige donderdag 20 juni 2013 een groot stuk over
'Oproep voor alle miliciens / VRT maakt programma over legerdienst'. Daarna
beantwoordde de VRT-man mijn mail. Te laat. Daarom schrijf en publiceer
ik een tweede stuk met de titel 'Een model C. voor de VRT'.

Verdiend of niet... In het leger kreeg je voor minder een briefje, model C.
Daar kan ik over meepraten. Wie nog?


Bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Model C

Bericht door one_O_five »

Waarom denkt ge dat ik totaal niet op de vraag van de VRT gereageerd heb, ik vrees dat heel die geschiedenis over de legerdienst een beetje eenzijdig belicht zal worden, en betreft het model C, ik heb er niet alleen gekregen maar zelf ook geschreven.
SciencePress
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 jun 2013 15:52

Re: Model C

Bericht door SciencePress »

U schreef: waarom denkt u dat ik niet op de vraag van de VRT gereageerd heb?

Ter verduidelijking: ik ben niet de tv-programmamaker van de oproep, ook al ben ik ook al sinds 1987
journalistiek documentairemaker. Ik mailde twee weken geleden herhaaldelijk naar die tv-maker, om
hem bevestiging te vragen over zijn 'actuele' oproep. Hij beantwoordde mijn vraag pas nadat mijn
bladzijde groot weekbladartikel al was verschenen. Hij had geen getuigenissen meer nodig. Nu staan
mijn lezers voor schut. Daarom mailde ik hem opnieuw, om hem te zeggen dat hij de oproep dan
toch beter zou wijzigen. Dat zou niet meer dan redelijk en hoffelijk zijn. Maar hij is al volop bezig
met opnames, en ook na die nieuwe mail ontving ik nog geen antwoord. Ik wacht dus nog een
week met mijn stukje 'Een model C. voor de VRT'...
SciencePress
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 jun 2013 15:52

Re: Model C

Bericht door SciencePress »

Eenzijdig belicht? Dat denk ik ook. Ik weet hoe programmamakers soms te zeer geneigd zijn hun programma's te
vullen met makkelijke verhalen. Wat met de sociale invalshoeken en vragen? Zo schreef ik zelf over onder meer
de alfabetisatieklas in Heverlee. In een opleidingscentrum leerde een milicien-onderwijzer de analfabete recruten
vanaf 1950 lezen en schrijven.

Wat met Milac vzw? Wat met de Burgerdienst voor de Jeugd? Wat met de gevolgen van het opschorten van
diensttijd voor het beroepsleger? De 'decremisatie' van het spel?
SciencePress
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 jun 2013 15:52

Re: Model C

Bericht door SciencePress »

Vandaag sprak iemand me aan over mijn weekbladartikel over het nieuwe VRT-programma (legerdienst).
Hij vroeg of ik toch positief was geweest. Zeker, ik vertelde zelfs over de alfabetisatie in het leger, en
over een milicien die met twee gebroken armen en benen zijn legerdienst mocht voortzetten tot het
bittere einde. Eigen fout natuurlijk. Hij was door een raam gevallen op brokstukken beton met bakstenen.
De commandant gaf ook nog een portie model C.

Een andere persoon wist niet wat een model C. was. Blijkbaar vertelden miliciens dat niet voort...

Wie zegt ook eens iets? Iedereen is zo stil?
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Model C

Bericht door one_O_five »

Omdat we hier geen zin hebben in wat er uit zit als een ruzie tussen twee journalisten.
SciencePress
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 jun 2013 15:52

Re: Model C

Bericht door SciencePress »

Gegroet

Ik heb helemaal geen ruzie, wees gerust. En ik ben ook geen ruziezoeker of -stoker. Integendeel.
Maar het zou toch beter zijn dat iemand die hier een oproep voor een programma plaatst, ook nog
daarna iets laat weten. Vooral als hij na een tijd geen reacties meer nodig heeft.

Is dat geen kwestie van respect of beleefdheid? Mij lijkt dat allerminst een geruzie tussen journalisten.
Maar ik heb gewoon gezondere principes. Militairen begrijpen dat toch, niet?!
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Model C

Bericht door one_O_five »

Daar kan ik het wel mee eens zijn, diegene die ruzie zoekt krijgt ... een Model C ... :roll:
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Model C

Bericht door Exjager »

Als de VRT een oproep doet, dan is dat toch om een zo groot mogelijk publiek aan te spreken die eventueel iets kunnen aanleveren voor hun programma.
(mijn idee daarover)
Als ze nadien al of niet nog op iets reageren, daarover moet je volgens mij hier op dit Forum geen boom over opzetten.
Daarvoor zijn er volgens mij andere Forums, en staat dit volledig los van de doelstelling van dit Forum.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
SciencePress
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 jun 2013 15:52

Re: Model C

Bericht door SciencePress »

Voor mij is de discussie afgesloten. Maar ik herhaalde toch enkel dat ik vond dat de VRT-medewerker op zijn minst
mocht meedelen, dat hij geen reacties meer nodig had. Dat heeft dus wel veel met dit forum te maken. Hij heeft dit kanaal en andere fora immers gebruikt om militairen en oud-miliciens aan te spreken met zijn oproep. Is het dan niet beter dit kanaal 'actueel' te houden door te melden dat een oproep gesloten is?

zeker voor militairen is dit klare taal.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Model C

Bericht door one_O_five »

Daar moet ik U eigenlijk wel gelijk in geven, van de andere kant verdwijnen topic's waar niet meer op gereageerd word automatisch in de achtergrond.
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”