Demilitarisering van de brandweer

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Demilitarisering van de brandweer

Bericht door Sgt. Veldeman »

Ik weet dat het niet ABL is, maar toch. Kan er mij iemand iets meer vertellen over de bewapende brandweer, de demilitarisering en hun wapens.
Ik weet enkel dat de Lokerse brandweer gedemilitariseerd is in de jaren '60-'70 (1964, dacht ik). Lokeren is het laatste korps dat gedemilitariseerd is.

Mvg,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
popo_fireman
Berichten: 112
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:37
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Re: Demilitarisering van de brandweer

Bericht door popo_fireman »

Beste Sgt Veldeman,

Hier iets meer, wat ik uit het www gevist heb:

Een buitenbeentje was de gewapende brandweer, door Napoleon ingevoerd om middels een militaire structuur tot een doeltreffender brandbestrijding in de steden te komen. Gedurende de ganse 19e eeuw werd het gebrek aan goed uitgebouwde stedelijke politiekorpsen gedeeltelijk gecompenseerd door het bewapenen van de “sapeurs-pompiers”. Gekleed en gewapend als geniesoldaten combineerden de brandweermannen vaak hun toezichtstaken inzake brandpreventie met het bewaren van de openbare orde. De mogelijkheid om de brandweer in te zetten als gewapende stadswacht bleef bestaan tot 1940.

Bron: http://home.pi.be/~jpets/PolitieMuseum/ ... nispol.pdf

Ontstaan de gewapende korpsen in België

Als Brussel vanaf 1800 beschikte over een korps van politieagenten - brandweerlieden waarvan een gedeelte in een kazerne ondergebracht was, dan was dat onder de rechtstreekse invloed van de stad Parijs die zijn brandweer op militaire voet inirichtte.

De wet van 1836 heeft deze tendens bekrachtigd door officieel aan de gemeenten toe te staan dat ze mochten kiezen voor een gewapende of ongewapende brandweer. De gewapende brandweer maakte het mogelijk de financiële problemen te boven te komen, die eigen zijn aan de oprichting van een brandweerkorps, want hij werd rechtstreeks gesubsidieerd door het Koninkrijk, hetgeen verklaart dat de gewapende brandweerlieden in de regel beter uitgerust waren dan hun collega's die niet gewapend.

In feite waren de gewapende brandweerlieden verplicht tot aanvullende taken, zoals het handhaven van de openbare orde. Brussel, Antwerpen, Luik, Gent, Oostende en ook Mechelen zullen dit systeem kiezen, dat pas door de Wet van 31 december 1963 officieel afgeschaft zal worden.

Bron: http://www.mechelsepompiers.be/Evolutie ... d_krps.php

De wet op de civiele veiligheid van 31 dec 1963: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Vroeger was er ook het feit dat er bvb in het korps van St-truiden x-aantal politie-agenten ook als bijberoep vrijwillige brandweerman waren...Een combinatie die nu dus niet meer te verenigen is (onverenigbare beroepen)...

Een onbewapende brandweerman groet u,
popo_fireman :)
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Demilitarisering van de brandweer

Bericht door LEO »

Weer iets bijgeleerd ;) Het was me volledig onbekend ! Dank u popo-fireman.
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: Demilitarisering van de brandweer

Bericht door marcbrans »

inderdaad interessante teksten!! Bedankt hiervoor ;)
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Demilitarisering van de brandweer

Bericht door Paddy »

In sommige steden werd de niet actieve Burgerwacht (2é ban) toegevoegd aan de sappeurs-pompiers. Ze droegen het uniform van de Garde Civique maar in plaats van de granaat twee gekruiste zilveren bijlen als kenteken.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”