1031 Cie T/au

Brigade Piron, Commando's, SAS, Fuseliers enz.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

1031 Cie T/au

Bericht door tsjokke »

De 1031-ste transport company werd op 3 juni 1945 opgericht te Eigenbrakel
Training in Engeland van 17 juli 1945 tot 1 oktober 1945. Waarschijnlijk in de "school for drivers" in Doddington
Overgang naar de 21-ste legergroep 3 oktober 1945
ontbonden op 15 maart 1946.

Mijn vader werd aangewezen voor de opleiding tot autovoerder.Hij kwam terecht in de 1031 cie T/Au.
Ingelijfd 6 juni 1945 1031 cie T/au
Naar Engeland 17 juli 1945
in stage 17 juli 1945
over naar 1014 cie Au/v op 2 maart 1946
onbepaald verlof 5 juli 1946--(Uit het paybook)


Afbeelding
Nissen-hutten en voertuigen in opleidingskamp(waarschijnlijk Doddington

Afbeelding
groepsfoto.Wat hebben nr 1 en nr 4 aan hun riem hangen?Is het dat ding van de volgende foto?

Afbeelding
Afbeelding
soldaten,een sten,een bren,alpenmutsen,kwartiermutsen,helmen en badges 21 army group
Afbeelding
een Chevrolet cmp of ford f60l??En dan die motor ,wat zou dat voor een type kunnen zijn?
Afbeelding
1031 cie,peloton D,klas 41 in Stonehenge 1945
Afbeelding
Een LST;landing ship,tank-tijdens de terugvaart naar Antwerpen?
een LST: 116m lengte,4877ton
Afbeelding
aan boord van een LST,op weg naar Antwerpen mèt voertuigen
Afbeelding
Aankomst in Antwerpen?
Afbeelding
Is dat Anwerpen op de achtergrond?
Afbeelding
Ontscheping in Antwerpen
Afbeelding
De 2 P's:mijn vader en zijn onafscheidelijke maat uit Lummen op de foor in Antwerpen 21 jan 1946
schouderbadge "BELGIUM" en flyer 21 army group-pisser op de muts
Afbeelding
Nog eens de 2 P's op de foor( 2 P's=naam gegeven door de andere maten)
Afbeelding
in Antwerpen,op de wandel
Afbeelding
het paybook,(ook 3 volgende foto's)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
een rantsoeneringskaart van de ymca
Afbeelding
staande orders voor voerders
Afbeelding
dock pass voor de haven.Hier werden voorraden afgehaald voor de bezettingstroepen in duitsland
Gebruikersavatar
marcbrans
Moderator
Berichten: 608
Lid geworden op: 29 mei 2011 14:28

Re: 1031 Cie T/au

Bericht door marcbrans »

PRACHTIG!!!! :shock:
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: 1031 Cie T/au

Bericht door Exjager »

Mooi documenten :!:
Prachtig.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: 1031 Cie T/au

Bericht door SignalH »

Hallo,

Mooie set documenten :!:

Ik heb in mijn verzameling het complete uniform en briefwisseling (tijdens de opleiding) van Sergeant Croux die eveneens in de 1031 Cie T/au zat.
Jammer genoeg heb ik z'n Pay book niet :( .

Ik zal het bij gelegenheid eens posten.

Vriendelijke groeten,
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: 1031 Cie T/au

Bericht door patrouilleur »

Maar het uniform op zich is al iets zeldzaam...
Vind het maar eens.....

SignalH schreef:Hallo,

Mooie set documenten :!:

Ik heb in mijn verzameling het complete uniform en briefwisseling (tijdens de opleiding) van Sergeant Croux die eveneens in de 1031 Cie T/au zat.
Jammer genoeg heb ik z'n Pay book niet :( .

Ik zal het bij gelegenheid eens posten.

Vriendelijke groeten,
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: 1031 Cie T/au

Bericht door tsjokke »

SignalH schreef:Hallo,

Mooie set documenten :!:

Ik heb in mijn verzameling het complete uniform en briefwisseling (tijdens de opleiding) van Sergeant Croux die eveneens in de 1031 Cie T/au zat.
Jammer genoeg heb ik z'n Pay book niet :( .

Ik zal het bij gelegenheid eens posten.

Vriendelijke groeten,
Dag SignalH,
Dat is geweldig!Zéér interessant is om te weten of sgt Croux ook bij het D peloton behoorde .
Op die foto van Stonehenge staat een sergeant,namelijk de zevende van links op de voorste rij.Duidelijk zijn de 3 strepen op de mouw te onderscheiden.
Ik weet niet of je familiebanden hebt met sgt Croux of dat je hem zou kunnen identificeren,indien het hem zou zijn.
Afbeelding
In 1989,op 27 mei verscheen die foto van het D peloton in het Belang van limburg met een oproep voor een reunie.
Ik heb toen de moeite genomen om ze te informeren dat mijn vader reeds in 1987 overleden was.

Groeten,
tsjokke
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: 1031 Cie T/au

Bericht door georges-cdl »

Mooi !
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: 1031 Cie T/au

Bericht door SignalH »

Tsjokke,

Sgt. Croux is geen familie, ik heb deze stukken in één lot gekocht van een andere verzamelaar. Ze zijn boven water gekomen bij het leegmaken van een huis en de andere verzamelaar had hier gelukkig voor mij geen interesse in en had tevens het verstand dit samen te houden (Britse broeken op zich zijn al een "Hot item", zeker de mid-oorlogse exemplaren zoals hier het geval is).

Dus ik weet ook niet tot welk peleton hij behoorde. Maar ik ga de briefwisseling eens terug doornemen misschien dat ik daar een aanwijzing kan vinden.

Vanwege de combinatie met de brieven vind ik dit zeker één van de betere stukken uit mijn verzameling. Die brieven brengen de geschiedenis echt tot leven...


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us



Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: 1031 Cie T/au

Bericht door tsjokke »

[quote="SignalH"]Tsjokke,

Sgt. Croux is geen familie, ik heb deze stukken in één lot gekocht van een andere verzamelaar. Ze zijn boven water gekomen bij het leegmaken van een huis en de andere verzamelaar had hier gelukkig voor mij geen interesse in en had tevens het verstand dit samen te houden (Britse broeken op zich zijn al een "Hot item", zeker de mid-oorlogse exemplaren zoals hier het geval is).

Dus ik weet ook niet tot welk peleton hij behoorde. Maar ik ga de briefwisseling eens terug doornemen misschien dat ik daar een aanwijzing kan vinden.

Vanwege de combinatie met de brieven vind ik dit zeker één van de betere stukken uit mijn verzameling. Die brieven brengen de geschiedenis echt tot leven...


Een prachtstuk! Het lijkt onder goede condities bewaard te zijn.Ik zie een merkwaardig roodgetinte schouderbadge;BELGIUM.Is dat misschien te wijten aan de lichtinval?Die van mijn vader zijn wit op een kaki ondergrond zoals gebruikelijk na mei 1945.(Zoals vermeld door Patrouilleur in de Rubriek QM;1940-1945 Britse stijl,onderwerp Belgium;op 22sep11)
Verder zie ik geen badge van de 21 Army Group;of zit die op de rechtermouw?
Afbeelding
Zeer belangwekkend zijn toch wel die brieven.Ik vraag me af of hij ook zo erg aangegrepen was door die gruwelijke gebeurtenis in de 1031 cie als mijn vader.Maar misschien maakt hij geen vermelding van die gebeurtenis,waar ik hier niet verder op in wil gaan.

Groeten,
tsjokke
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: 1031 Cie T/au

Bericht door tsjokke »

Het laatste uit de doos geschraapt:
eerst een vrij betekenisloze foto.Misschien een vreugdevuurtje t.g.v. het einde van de opleiding?
Afbeelding
En een vromer besluit,foldertje van Winchester cathedral
Afbeelding Afbeelding
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: 1031 Cie T/au

Bericht door SignalH »

Tsjokke,

In principe diende ze op dat tijdstip inderdaad de witte titel te dragen, maar ... de anciens die node afstand deden van hun Belgie/Belgique titel droegen meestal een rode Belgium (privé-aanmaak) ipv de witte officiële Belgium. Maw Sgt. Corux was een ancien en geen dienstplichtige.

Bijkomend stel ik mij de vraag of hij na de opleiding nog lang in dienst gebleven is, ik denk het niet. Maar daarvoor ga ik de brieven nog eens doornemen. Allemaal heb ik ze nog niet gelezen, voornamelijk het begin. Dus idem dito voor de "gebeurtenis" ik heb er nog niets over gelezen maar dat kan dus nog komen.

De 21ste army badge heeft er inderdaad nooit opgezeten, maar als je foto's uit die periode ziet gebeurde dit wel meer. De Belgen waren nu niet echt schoolvoorbeelden als het op volgen van regels aankwam 8-) .

Wat nog een leuk extraatje bij dit geheel was, was het feit dat de uniformstukken nog hun droogkuisetiketjes hadden (identieke nummers !). Waarschijnlijk heeft Mevr. Croux het uniform eind '45 begin '46 laten droogkuisen en dan opgeborgen tot ... . De etiketten heb ik wel verwijderd gezien de nietjes aan het roesten waren maar ik heb ze nog ergens liggen.

Tot slot, het katholieke tintje van je laatste post ben ik al meer tegengekomen bij documenten van diegene die overzees hun opleiding kregen. Blijbaar deden de almoezeniers goed hun werk :D

Vriendelijke groeten en bedankt voor je appreciatie van dit uniform,
Gebruikersavatar
patrouilleur
Berichten: 237
Lid geworden op: 20 jun 2011 21:12

Re: 1031 Cie T/au

Bericht door patrouilleur »

De Belgium is idd niet van Britse makelij.
Het is eveneens een type dat ik bij de brigade nog niet heb gezien.
De sergeant strepen zie je bij de brigade terug op foto's vanaf 1946.
Mooie BD!
SignalH schreef:Tsjokke,

In principe diende ze op dat tijdstip inderdaad de witte titel te dragen, maar ... de anciens die node afstand deden van hun Belgie/Belgique titel droegen meestal een rode Belgium (privé-aanmaak) ipv de witte officiële Belgium. Maw Sgt. Corux was een ancien en geen dienstplichtige.

Bijkomend stel ik mij de vraag of hij na de opleiding nog lang in dienst gebleven is, ik denk het niet. Maar daarvoor ga ik de brieven nog eens doornemen. Allemaal heb ik ze nog niet gelezen, voornamelijk het begin. Dus idem dito voor de "gebeurtenis" ik heb er nog niets over gelezen maar dat kan dus nog komen.

De 21ste army badge heeft er inderdaad nooit opgezeten, maar als je foto's uit die periode ziet gebeurde dit wel meer. De Belgen waren nu niet echt schoolvoorbeelden als het op volgen van regels aankwam 8-) .

Wat nog een leuk extraatje bij dit geheel was, was het feit dat de uniformstukken nog hun droogkuisetiketjes hadden (identieke nummers !). Waarschijnlijk heeft Mevr. Croux het uniform eind '45 begin '46 laten droogkuisen en dan opgeborgen tot ... . De etiketten heb ik wel verwijderd gezien de nietjes aan het roesten waren maar ik heb ze nog ergens liggen.

Tot slot, het katholieke tintje van je laatste post ben ik al meer tegengekomen bij documenten van diegene die overzees hun opleiding kregen. Blijbaar deden de almoezeniers goed hun werk :D

Vriendelijke groeten en bedankt voor je appreciatie van dit uniform,
Plaats reactie

Terug naar “Belgian Forces in the United Kingdom 1940-45”