20e Linieregiment

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
priller
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jul 2011 17:49

20e Linieregiment

Bericht door priller »

Waarde leden,

Een paar weken geleden stootte ik in een familiestamboom op een overgrootoom die eind 1917 sneuvelde.
Dankzij de website van 'In Flanders Fields' kon ik al snel zijn graf in West-Vleteren terugvinden.
Ondertussen heb ik reeds een aanvraag tot meer informatie bij Dhr. Van Tilburg ingediend.
Op de grafsteen staat vermeld dat hij diende bij het 20ste Linieregiment en dat hij sneuvelde op 21 december 1917.
Op het internet kan ik enkel onderstaande link terugvinden:

http://guldenboek.yser.eu/html/guldenbo ... linie.html

Doch, zijn er leden die mij meer informatie betreffende dit regiment kunnen verschaffen?
Bestaat literatuur die mij meer inzicht kan geven over die periode en de plaats waar ze verbleven.
Zoals u wellicht kan raden, is dit voor mij een nieuw hoofdsstuk.

Alvast bedankt en,
Met vriendelijke groet,
Laurens
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 20e Linieregiment

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Er bestaan alvast volgende werken over het 20Li :
- WILLEMS, R., Vu et vécu. Historique du 20e régiment de Ligne, Gent, 1931, 335p.
- S.n., 20e régiment de Ligne, ses cinq glorieuses citations, Namur, 1935, 48p.

Hoogstwaarschijnlijk te vinden in de bibliotheek van het Legermuseum in Brussel.

Veel succes.

Groeten,
Bram.
priller
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jul 2011 17:49

Re: 20e Linieregiment

Bericht door priller »

Dag Bram,

Bedankt voor je bijdrage. Ik ga na indien ik deze in de bib van het Legermuseum kan inkijken.
Ondertussen is het dossier van m'n overgrootoom in PDF-formaat aangekomen.
Zijn verwondingen werden op 4 december 1917 te Luigem opgelopen, doch stierf twee weken later in het militair hospitaal te Hoogstade.

Groeten,
Laurens
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 20e Linieregiment

Bericht door Paddy »

Bij welk regiment diende hij voor hij bij het 20é Linie terechtkwam?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Amazoniac
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 nov 2011 23:43

Re: 20e Linieregiment

Bericht door Amazoniac »

Laurens,

Hieronder wat ik alvast vond van het 20e linie. Ik heb de 2 in dit topic geciteerde boekwerken ook nog niet kunnen vinden, jij wel ?( hoewel onderstaand citaat van Réne WILLEMS zelf komt van ooit ergens op het onmetelijke internet) Mijn overgrootvader heeft ook in het 20e gediend en daarvoor in het 10e linie, zelfs als loteling-milicien voor WOI. En bij de mobilisatie nog even in het 30e en dan weer het 10e en al wat ik er in het dossier in het legermuseum van terugvond is opgemaakt door het 20e :shock:

@ moderators: hoe dat 20e uiteindelijk is samengesteld geweest (vanuit o.a. delen van het 10e "ontdubbelde eenheden" maar welke precies ?) is een raadsel dat ik probeer op te lossen: vaak wordt er nog verder gesproken over 20e én 10e in regimentsgeschiedenissen ook na 26 december 1916. Ook de eervolle vermeldingen op de regimentsvaandels tonen aan dat er een 10e ,30e en 20e is blijven bestaan gedurende de oorlog.

Kan dat in dit topic blijven of liever een nieuw openen: "Was het nu 10e, 30e of 20e linieregiment?" (waarin mijn overgrootvader diende) ?


"4e Legerdivisie - 20e Linie
Het 20e Linieregiment werd op 27 December 1916 gevormd uit ontdubbelde eenheden van het 10e Linie en eene Compagnie van het 12e Linie. Het waren eenheden die reeds, gedurende twintig maanden veldtocht, blijk hadden gegeven van hunne waarde: te Namen, waar zij de eer hadden een deel van den meest blootgestelden sector, tusschen het fort van Marchovelette en de Maas te verdedigen; te Dendermonde en, gedurende den slag aan den IJzer, te Beerst en te Keiem.

In 1915 en 1916 hadden zij achtereenvolgens de sectors Pervijze, Nieuwpoort, Driegrachten, Booitshoeke, Diksmuide en Ramskapelle bezet.

Het 10e en het 20e, die de 10e Brigade vormen, bewaken den sector van Ramskapelle tot 19 Maart 1917, daarna den sector van Boezinge-Steenstraat tot 7 Juli 1917.

Na een rust in de streek van Gravelines, herneemt het regiment de wacht in de loopgraven: van 19 tot 30 November 1917 in den sector van Luigem, terrein dat het Fransche 36e Legerkorps in den zomer van 1917 had heroverd. Vanaf 6 December 1917 lost het regiment een deel van het Fransche 36e Legerkorps af in den sector van Bikschote waar het zich onderscheidt door patrouilles, waarbij vijanden gevangen worden genomen, en door zware werken tot terreinversterking, welke later de operaties der 3e Legerdivisie tijdens den slag bij Merkem (17 April 1918) vergemakkelijkten. Het regiment wordt op 11 Februari 1918 door het 12e Linie in den sector van Bikschote afgelost. Daarna wordt het belast met de verdediging van den woeligen sector Woesten-Weidendreft (20 April 1918 tot 27 Mei 1918), waar het zich onderscheidt door de gevangenneming van talrijke Duitschers.

Van 26 Juni tot 20 September 1918 bezet het den sector Diksmuide en bemachtigd er gevangenen.

Den 28n September vertrekt het regiment voor het bevrijdingsoffensief, steekt de Steenbeek over, neemt het Blanckaertkasteel in, verovert Klerken en stelt zich den 29n op in Zarren, nadat het talrijke gevangenen en een aanzienlijken buit heeft bemachtigd.

Den 14n Ovtober neemt het op schitterende wijze deel aan den slag van Torhout-Tielt: het onderscheidt zich aan de Aersgatbrug over het kanaal van Handzame, waar het meer dan 500 Duitschers gevangen neemt; daarna verovert het de hoeve Sabbe, belangrijk scharnier der vijandelijke stelling, dringt tot ver voorbij Handzame door en speelt een hoofdrol in de uitvoering van « de manœuvre van Torhout », die te danken was aan het stoutmoedig initiatief van Generaal Michel, den roemrijken verdediger van Namen.

Den ochtend van 16 October is de nederlaag der Duitschers klaarblijkend: over het gansche front van het 20e is de vijand in aftocht.

De snelle achtervolging beingt en brengt onze troepen tot aan het afleidingskanaal der Leie, waar de vijand weerstand biedt. Het regiment onderscheidt er zich door de verovering van Overbroek, zijn laatste en roemrijk gevecht van 23 October 1918.

Het vaandel van het thans ontbonden glorierijk 20e Linie berust in het legermuseum, omstraald met zijne vijf vermeldingen: Namen, Dendermonde, IJzer, Zarren, Handzame, en met den nestel in de kleur der Leopoldsorde.

Majoor met stafbrevet René WILLEMS,

Gewezen adjudant-majoor van het regiment."
einde citaat

Groeten,

Amazoniac
In eervolle herinnering aan mijn overgrootvader Jean Florent TORREMANS, Soldaat Mil 1908, 10° en 20° Linieregiment en zijn gesneuvelde broer Auguste TORREMANS, Soldaat Vrijwilliger, 4° Jagers te Voet.
Amazoniac
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 nov 2011 23:43

Re: 20e Linieregiment

Bericht door Amazoniac »

In een boek dat ik pas recent heb verworven nog wat meer info gevonden (eigen vertaling uit het Frans):
Bron: Jacky MARCHAL e.a., La garnison de Namur 1830-2003, Les amis de la citadelle de Namur, Namur, 2003, 96 blz.

Blz 18-19:” De 10e en 20e Linieregimenten.

Het "2de regiment van Namen", gevormd uit officieren en soldaten van de "ex-18de Afdeeling der Infanterie" (uit de Hollandse periode) welke in Namen verbleef sinds 1829, nam de naam 10e Linieregiment aan.

Na in onze stad verbleven te hebben van 1830 tot 1839, keert het er terug in 1874 en dit tot 1888, datum waarop het zich zal installeren te Aarlen.
In 1913, vestigen het eerste en tweede bataljon van het 10e linieregiment zich te Namen; alleen het derde bataljon blijft in Aarlen. 1 augustus 1914 ontdubbelt het 10e Linieregiment zich in het 30e Linieregiment. Hun briljante gedrag gedurende de oorlog levert hen 5 citations op waaronder dat van “Namur” aan het 10e en dat van “Namur” aan het 30e.

Het 20e linieregiment, eveneens gevormd uit het 10e, is opgericht in december 1916. Tijdens het conflict verliezen 57 officieren,1438 onderofficieren, korporaals en soldaten van het 10e, 20e en 30e linieregiment het leven.

Vanaf de 28 en 29ste november 1919, installeert het 20e linieregiment zich inde Marie-Henriette-kazerne te Namen: het wordt aan het station ontvangen door een detachement van het 13e linieregiment mét vaandel. In oktober 1923, wordt het 20e linieregiment getroffen door de reorganisatie van het leger en wordt het ontbonden. Op 9 november 1923 nemen de officieren van het 20e linie "verlof" (originele tekst:prennent congé) van hun collega’s van het 13e tijdens een ceremonie in de mess-officieren.

Het 10e linie zal in 1933 het regiment van de Ardense Jagers worden."


Groeten,

Amazoniac
In eervolle herinnering aan mijn overgrootvader Jean Florent TORREMANS, Soldaat Mil 1908, 10° en 20° Linieregiment en zijn gesneuvelde broer Auguste TORREMANS, Soldaat Vrijwilliger, 4° Jagers te Voet.
Filerijder
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 okt 2012 11:25

Re: 20e Linieregiment

Bericht door Filerijder »

René Willems was de zoon van Anna Jacobs.
Anna Jacobs was de jongste zus van mijn overgrootmoeder.
Ik heb wel wat foto's van René Willems en kaartjes die hij naar familie schreef.
Ik vind zijn geboortedatum niet.
Wie kan me daarin helpen?
Met dank.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1862
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: 20e Linieregiment

Bericht door canadian2nd »

De dienst bevolking van zijn geboorteplaats ? Indien hij gedoopt werd, zal de priester ook wel zijn geboortedatum genoteerd hebben ?

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”