CLose Combat

Sterke verhalen waar het Belgische leger centraal staat.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michel Mol
Berichten: 82
Lid geworden op: 28 jan 2014 21:18
Locatie: Kasterlee

CLose Combat

Bericht door Michel Mol »

Toen ik in '85 onder de wapens geroepen werd vloog ik eerst naar Turnhout. Na Turnhout naar Propsteierwald waar ik "mijn garnizoen mocht vervoegen". Tijdens de eerste les close-combat stond er een eerste sergeant (een boom van een vent, waarschijnlijk hemdje een maat te klein om de spieren goed te laten uitkomen) met iets in zijn hand dat dus een mes of dolk moest voorstellen. Vrijwillers gezocht.. natuurlijk werd op de chinese wijze den deze eruitgepikt. Wat natuurlijk is voor een demonstratie: Brildragers en smalle mensen zijn een geliefkoosde prooi voor zulke beenhouwers. Dus die vent staat daar wat te zwaaien met dat speelgoedding met de vermelding: "Ik heb een mes en ik ga dat in uw lijf steken!", "Aan u om dit te voorkomen!". Nu wil het lot dat die vent daar zodanig staat te dansen met een nogal wijde opening tussen de benen. Kans dus om dit te benutten, wat ik dan ook gedaan heb. Ik weet niet hoelang die sexueel onbekwaam geweest is geweest, maar na mijn bezoek aan de kolonel (waar ik te horen kreeg dat een vijand ontwapenen niet op deze manier mag?????) en enige lachkrampen later heb ik die chef nog een paar keer gezien, maar hij heeft me nooit meer gevraagd om iets te demonstreren...
Re-enactment is keeping history alive!!
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: CLose Combat

Bericht door BPS10 »

Tijdens mijn opleiding als Kandidaat Onderofficier was Close Combat eveneens een onderdeel van de opleiding. Binnen ons Peloton bevonden zich ook een handjevol Dames. Een van de klassiekers binnen de lessen Close Combat was de aanval op de Schildwacht. Bij deze discipline komt het er op neer dat je de Schildwacht langs achter aanvalt. Hierbij worden de Schildwacht zijn benen naar achter getrokken, duw je met schouders het lichaam van de Schildwacht naar voor terwijl je zijn of haar benen blijft vasthouden. Vervolgens stamp je in het kruis. Tijdens het onderricht was dit verboden en was het de bedoeling dat je tegen het bovenbeen stampte. Dan los je de benen van de Schildwacht. Dit werd gevolgd door met de knieën in de lage rug te springen. Tijdens het onderricht sprong je dan uiteraard met je knieën naast het lichaam van de Schildwacht. In een laaste fase trek je het hoofd van de Schildwacht opzij of naar achter en slaag je met de zijkant van je hand in zijn of haar nek. Een paar collega's waren echter een beetje te enthousiast bij de fase waar men de stamp moest uitdelen en stampte daadwerkelijk in het kruis. De waakzame onderrichter had dit natuurlijk gemerkt vooral aan het gekreun en degene die betrapt werd mocht een aantal rondjes rond het voetbalterrein gaan lopen. Hij had zo al een paar collega's weggestuurd om rondjes te gaan lopen waarop hij zei : "hebben de Dames toch zo'n geluk dat ze geen klokkenwerk hebben!" Zijn woorden waren nog niet koud of één van mijn mannelijke collega's stampt dus in het kruis van één van onze vrouwelijke collega's waarop de onderrichter zegt :"Ik moet dus mijn stelling herzien want blijkbaar is dat bij vrouwen eveneens zeer pijnlijk dus ga ook maar een paar rondjes rond het voetbalveld lopen!" Tijdens deze lessen zijn er nog wel zo'n paar "ongevalletjes" gebeurd. Er zijn zo'n een aantal methodes waarbij je iemand zijn neus kan "verbouwen". Diegene die het mocht ondergaan gebruikte dan een medicijnbal om zijn of haar gezicht te beschermen. De twee collega's naast mij waren deze handeling aan het oefenen. Het slachtoffer was effe afgeleid en verplaatste de bal waardoor hij een mooie opdoffer op zijn neus kreeg. Gelukkig voor hem is het bij een stevige neusbloeding gebleven. Het zogenaamde mes waarvan sprake in Michel zijn verhaal was bij ons niet meer dan een handvat, een beschermende plaat, een inklapbaar metalen gedeelte en bovenop een rubber balletje. Die rubberen balletjes zaten erchter niet goed vast. Het kon dus zijn als je de aanval niet goed afweerde dat het balletje van het zogenaamde mes viel en dat je het metalen inklapbare gedeelte in je ribbenluik kreeg wat op zich ook geen lekker gevoel gaf.
Gebruikersavatar
sprotje
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 jun 2011 20:54
Locatie: Welle

Re: CLose Combat

Bericht door sprotje »

Ja Michel, die moest maar zo groot niet doen, zelfs een kleine man kan flink uitpakken. zijn klokkenspel zal wel gerammeld hebben! :lol: :lol: :lol:
Het verleden mag men niet vergeten
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: CLose Combat

Bericht door bupi »

BPS10
Waarschijnlijk deze !
Mvg.Pierre .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: CLose Combat

Bericht door BPS10 »

Ja inderdaad Pierre dat waren die oh zo gevreesde messen :D
Gebruikersavatar
Spitfire
Berichten: 74
Lid geworden op: 22 dec 2011 12:35

Re: CLose Combat

Bericht door Spitfire »

Yep,

Dat waren inderdaad de oefen dolken.

@Michel,

Volgens mij kende die eerste sergeant geen kl**ten van Close Combat. (vergeef mij de woordspeling :lol: )
Een van de eerste dingen die je daar namelijk leert is je houding en als die goed is kan men dus nooit je klokkenspel raken.

Grtz.

Luc 8-)
Plaats reactie

Terug naar “Sterke verhalen - histoires fortes”