Polietiemuts, kwartiermuts ....

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Polietiemuts, kwartiermuts ....

Bericht door Paddy »

Ik heb al een tijdje een 4-tal politie- (of kwartier-) mutsen in mijn bezit. Naar alle waarschijnlijkheid jaren '20 & '30.
Kan er mij nu eens iemand uitleggen hoe je deze van de Eerste Wereldoorlog kan onderscheiden van die uit 1920 of 1930?
Afmetingen, afwerking etc. alle info meer dan welkom.

Afbeelding
piot1940 schreef:Een grove standaardregel:

deze van de eerste wereldoorlog zijn wel hoger dan uit de jaren dertig
de stof is grover, de floche is van een dikkere wol, intern is er veelal een gedrukte handtekening.

MAAR: die van de beginjaren twintig kunnen gerust nog uit stock van hetzelfde basismateriaal gemaakt zijn. (persoonlijke mening)

dan heb je nog de militaire uitgifte en deze gemaakt bij een kleermaker die wat fijner van stof zijn

en... de re-issues van na de oorlog voor de veteranen: de binnenkant is gladder van structuur, er kan zelfs een soort polyestervezel of kunsstofstof in verwerkt zijn (satijnglanzend)


m vr gr, Jean
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Polietiemuts, kwartiermuts ....

Bericht door Paddy »

flip64 schreef:Bestaat er ergens een beschrijving van de verschillende modellen politiemutsen en kleuren (flosh-bies-enz...).

Alvast bedankt.
Groeten,
Philippe
piot1940 schreef:Naar mijn weten is er geen boek of gedrukt dokument in kleur beschikbaar.
Ooit is er een werkje verschenen over "le bonnet de police" of "bonnet portefeuille" maar ik ehb er helaas slechts een gedeelte van.

De kleur van de floche en de biezen gaat mee met de kleur van de spiegels en de spiegelrand. Dit hangt af van het regiment, ttz Linie, Ardeense Jagers, Gidsen, Artillerie etc ... etc....

Je kan de info hierover vinden op
[link2]Kentekens en atributten,http://www.abbl1940.be[/link2]
dan klik je maar de verschillende eenheden aan. Daar vind je zowel de kleur van de spiegels als de te gebruiken insignes en telkens een aanklikbaar voorste deel van een bonnet de police die je aantal voorbeelden voor een bepaalde eenheid geeft.


m vr gr, Jean
etappe gent schreef:Patrick,

Deze zijn uit mijn verzameling en werden soms met andere zaken aangetroffen zoals bv overjassen kaki fanse makelij, die cyclist, met sierkoord voor 14 en documenten, documenten oud-strijder .
Ook heb ik er enkele gekocht op beurzen apart, maar met dezelfde kenmerken als deze die ik al gestaafd zag.
Soms is het insigne dat gebrukkt werd ook en indicatie. Zoals het grenadierinsigne op 1 van deze mutsen ( reeds besproken op FEW. )

Tevens staan soms markeringen in de muts van firma's uit bv parijs. Staan stempels in de mutsen die ook terug te vinden zijn op belgische kledij uit wo1 .
De handtekeningstempel die jean al aanbracht komt ook voor op andere kledij . Het moet iets typisch wo1 zijn. Bv als je de censuurstempel bekijkt op bv tekeningen van thiriar in mijn bezit of op andere documenten ( vu par la censure du GQG Belge) , staat daar ook een handtekening in van iemand . Ik vermoed dat hier de eindverantwoordelijke zijn handtekening werd gebruikt als een soort van waarborg. Ik trek deze door naar de kledij .

binnenwerk, heb ik 3 types, het leer met streepmotief, glad zwart en de bleek lederen band.

Het haakje is ook veelal present. Dit niet alleen voor bereden manschappen .

Zie ook het mutsje met ingenaaid insigne, nooit gedragen. Deze kwam uit het achterland van Frankrijk via een Franse verzamelaar. Vermoedelijk daar gebleven als de belgen terugkwamen.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
etappe gent schreef:de foto's lijken wat groot uitgevallen . ( patrick, missch kan jij het rechttrekken)

Tevens moet ik de kwast nog vermelden. Hij is van het gedrongen, dikke type.

op foto heb ik er al gezien in bv off. uniformstof, maar heb ze nog niet aangetroffen . Dit type wordt ook veel interbellum gezien, dus moeilijk te dateren. Een soldaat of onderofficier met wat geld op de rekening, zal wel hier en daar iets laten maken of kunnen aankopen hebben.

grtn frankie
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Polietiemuts, kwartiermuts ....

Bericht door Paddy »

Volgens Fernand Nicolas, Evolution de la coiffure de l'Armée Belge, 1830-1984, Infanterie de ligne:

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Drackx
Berichten: 440
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:52

Re: Polietiemuts, kwartiermuts ....

Bericht door Drackx »

Volgens wat ik nog kon vinden in het rondschrijven van 20 april 1916
waren de politiemutsen voor onderofficieren en troep (het blijft een gek woord) :D
in kakistof met biesjes en kwasten als onderscheiding...
Linie-regimenten en grenadiers : Koningsblauwe biesjes met scharlakenrode kwast
Jagers te voet en Karabiniers : Citroengele biesjes met groene kwast
Gidsen : Groene Biesjes met Amarante Kwast
Lansiers : Koningsblauwe Biesjes met witte kwast
Jagers te Paard : Koningsblauwe Biesjes met gele kwast
Artillerie : Scharlakenrode Biesjes met Koningsblauwe kwast
Genie : Scharlakenrode Biesjes met Zwarte kwast
Transport : Koningsblauwe Biesjes met Ultramarijnblauwe kwast
Intendance en Administratie : Hemelsblauwe Biesjes met Koningsblauwe Kwast
Militaire Justitie : Ultramarijnblauwe Biesjes met Koningsblauwe kwast.
Met zou voor minder kleurenblind worden!!! :lol:
Allerbeste groeten,
Filip
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Polietiemuts, kwartiermuts ....

Bericht door Troyka »

Dus voor een 1916-1919 model kan er onder de bies geen zo'n stuk stof meelopen in het verlengde (zoals i/d tekening aangeduid bij model 1920 met stikels)?
Lvanboven
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 mei 2012 11:57

Re: Polietiemuts, kwartiermuts ....

Bericht door Lvanboven »

doch ben ik geïnteresseerd in de callotte, dus het kwartier muts. indien mogelijk van de 1 regimenten gidsen of 1 regimente te paard.

graag om respons.

Lvanboven@scarlet.be


Mvg.

Ludwig
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”