Wie had recht op deze medaille ?

Brigade Piron, Commando's, SAS, Fuseliers enz.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
HMRC
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 mei 2016 15:13

Wie had recht op deze medaille ?

Bericht door HMRC »

Deze medaille (herinneringsmedaille Belgen in Engeland 40-45) is te koop op eBay. Ik zou graag weten wie recht had op deze medaille ?
Klopt de omschrijving 'herinneringsmedaille Belgen in Engeland' of is deze medaille wat anders ?
Herinneringsmedaille 40-45 Engeland.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Wie had recht op deze medaille ?

Bericht door jef »

Dag HMRC,
Ik zag eerder al deze post: http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?t=507.

Is een officiële medaille ( ingesteld 1967) voor Belgische militairen, erkend als gerechtigden van kon. Besluit van 28/08/1964, een nationale erkentelijkheid kregen voor hun inzet tijdens verschillende fases tijdens WOII.
Zowel Belgen als vreemdelingen die volgens een wet van 21/06/1960 het statuut bekwamen van, tijdens WOII in de UK, in de Belgische strijdkrachten gediend te hebben.
Ik kon een scan bijgevoegd hebben van de "bijbel van" André Charles Borné, maar met respect voor copyright heb ik er vanaf gezien
De medaille komt heel frequent voor.
Jef
Gebruikersavatar
Dragonder
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:04
Locatie: Oedelem

Re: Wie had recht op deze medaille ?

Bericht door Dragonder »

De medaille is voor nationale erkentelijkheid voor oorlogsvrijwilligers die uit vrije wil een vaderlandslievende daad hebben gesteld. Officieel hebben zij effectieve dienst gehad tot 8 mei 1945; een aantal onder hen is even wel pas gedemobiliseerd na het einde van de oorlog, te weten na15 augustus 1945, de dag waarop Japan heeft gecapituleerd.
Door hun dienstverbintenis waren de oorlogsvrijwilligers onderworpen aan artikel 13 van de besluit-wet van 31 augustus 1944, zoals aangevuld bij de besluitwet van 16 september 1944, en konden zij naar andere dan Europese slagvelden worden gezonden. Pas met de Japanse capitulatie op 15 augustus 1945 kwam effectief een einde aan de oorlog 1940 1945.Het einde van hun effectieve diensttijd aIs oorlogsvrijwilliger moet daarom worden vastgesteld op de dag waarop zij uit de krijgsdienst zijn ontslagen. Inzake de « tijd die is verstreken tussen de datum waar op de dienstverbintenis werd aan gegaan en die van de daadwerkelijke indiensttreding » die samen met de effectieve diensttijd in aanmerking moet worden genomen, vormt de boven genoemde maatregel ,bedoelding het koninklijk besluit van 4 december1974,in feite een aanvulling op het koninklijkbesluit
uit het staatsblad van 445/ 1 - 91 / 92 (B.Z.)
Plaats reactie

Terug naar “Belgian Forces in the United Kingdom 1940-45”